torsdag 11 augusti 2022

Temalekplatser i Sölvesborgs kommun?

Det finns ett uttryck som heter att man inte kan bli profet i sin egen hemstad.
Så är det nog.
Min hjärna bubblar alltid och kommer förmodligen alltid att göra det.
2015 skrev jag en motion om att Sölvesborgs kommun borde titta på hur exempelvis Kristianstad och Halmstad har gjort. Halmstad hade en äventyrslekplats med tema från Pippi Långstrump.
Kristianstad hade vattenlekplatsen inne i centrum men sedan temalekplatser i de olika byarna. Jag tror det var Arkelstorp som hade en äppellekplats, Åhus en.. ja, allt gick på tema utefter vad som var känt.

Jag hade då ett förslag om att Norje exempelvis skulle kunna ha en rocklekplats, Nogersund en fiskelekplats.. och så vidare.
Jag blev totalt nollad.
Vilken idiotisk idé!
Sen byggde man tivolilekplatsen i Falkvik och sa att det var deras idé.
Nu har man byggt en lekplats - med tema - i Mjällby.
Man flaggar för att de övriga ska kollas över och sedan tas bort alternativt göras om.
Anledningen?
Det finns inte pengar att sköta om allt.

Mycket spännande.
Parkförvaltningen verkar inte hinna med så mycket som de ska, vilket jag också har skrivit en motion om tidigare. Det finns lösningar!
Lekplatser.
Är det då så viktigt?
Ja, det är de faktiskt.
Frågan man måste ställa sig är faktiskt vad det är som gör att det plötsligt skulle finnas tid att sköta nya när samma förvaltning inte ens hinner med att sköta dem som finns.
Inte planteringar eller bryggor heller.
Grodparken som skulle vara klar i våras är det inte.
Den stora frågan måste då istället bli:
VAD hinner egentligen parkförvaltningen med?

Jag motionerade för fem år sedan om en lekplats till Hanö som skulle tillägnas länets prinsessa Adrienne. Kryss i taket för det blev faktiskt en lekplats!
Det löstes som så att de boende på ön, en av dessa föreningar, fick sätta ihop den.
Inte förvaltningen som skulle göra det.
Det fanns nämligen varken tid eller pengar då heller.
Vad jag har fått till mig hade de världens jobb med att få upp den men det har i slutänden garanterat gett pengar till kommunen!
Senast härom veckan rapporterades det om att det aldrig stannat så mycket båtar på Hanö.
Kan det vara lekplatsen?
Jag tror det är en stor del.
Familjer drar sig nämligen gärna dit där det finns anpassningar för barnen.

Så, jättekul med temalekplatser som ska skötas!
Jag är glad att min idé togs om hand även om man gärna påstår att den är sin egen.
Jobbigt när allt finns inskrivet och dokumenterat på kommunens sidor.
Jag kanske ska börja gå över lik, för det verkar vara metoden som fungerar..
Jag är dock inte sådan.
Ett "Tack" eller "Vilken trevlig idé" hade dock inte skadat.
Kul med temalekplatser!
Det har jag tyckt sedan jag såg det för första gången för tio år sedan!

Jag vet ett parti som anser att det ska finnas lekplatser överallt i kommunen.
Det bör nämligen vara det mest rättvisa då alla betalar lika mycket i skatt.
I det partiet får alla följa MED.