fredag 5 augusti 2022

När media har valt sida.

Vindkraftens vara eller inte vara.
Jag är emot och har varit sedan jag första gången läste alla siffror kring dem.
Av allt jag kan utläsa är de nämligen allt annat än miljövänliga om man ser till den sammanlagda produkten. Jag har därför varit en kärnkraftsanhängare sedan tonårstiden. 
All logik säger nämligen att det är det bästa alternativet så länge man inte får bygga ut vattenkraften.

För ett par veckor sedan hände inte bara en utan två olyckor med vindkraftsverk uppe i Sverige.
Ett knäcktes på mitten och trillade ner.
Ren tur att ingen har skadat sig!
I det andra var det en vinge som åkte iväg.
Är du som bor i närheten av dem beredd på att det kan hända?

En sak hade varit om det var i USA och din familj fick tresiffriga miljoner för ditt liv, men i Sverige hade ingen brytt sig. Dina anhöriga hade själv fått jaga om de skulle få någon ersättning.
Ditt liv är borta oavsett.

Lokalt finns det ett företag som absolut bara måste bygga vindkraft!
Enligt flera människors utsagor så används mötena som de kallar till, för att berätta om vilken elkris det är i Sverige men att en vindkraftpark utanför Hanö kommer rädda oss här nere.
Inte nog med det så kommer det dra turister och MASSVIS med arbetstillfällen!
Alla som läser på vet att det inte stämmer och aldrig någonsin att någon gör en sådan här sak för att vara godhjärtad på något sätt. Allt handlar om att tjäna pengar åt sig själv.

Så vad har då hänt med vindkraften som kraschade?
Jo, media lade locket på.
Hur många artiklar kunde ni hitta?
För tänk nu tanken att det var ett kärnkraftverk som bröts på mitten eller blev av med en tredjedels fabrik i en olycka. Hade det varit tyst då?
Nej, det tror inte jag.
Jag tror att det hade varit ett ramaskri.
Inte bara svensk media utan alla runtomkring.
Alla hade pratat om den hemska olyckan!

Varför gör man då inte det nu?
Min uppfattning: Media och journalister över lag tycker att detta är bra.
De vill ha vindkraften!

Under resan till Tjeckien för ett par veckor sedan hann jag filma varenda vindkraftspark i södra Tyskland plus den mellan Rostock och Gedser.
Gissa vad?
De snurrar inte och jag har det på film.
De står i princip stilla allihop.
ÄVEN den i havet.
Hur mycket jobb, turister (så urbota dumt!) och el drar det då?
Däremot stod det åkrar överallt med solplattor.
Kanske inte så snyggt det heller men de lär vara betydligt billigare att använda och få el från. Lättare att laga. På vägen hade dessutom bönderna utnyttjat dem i fårhagar så att de kombinerades med att ge skugga till djuren. Fattades egentligen bara växthus under.
Riktigt häftigt!

Men här ska vi bygga vindkraft..
Nackdelarna berättar vi inte om, så finns inte problemet.
Sanslöst!

Absolut inga vindkraftsparker!