torsdag 4 augusti 2022

Några smarta tips för elpriset?

Jag blir full i grin!
För roligare än såhär kan man väl inte ha?

Aftonbladet har listat elva tips för att spara på elen.
Jag tycker det är modigt att de ens försöker för tanken är ju god, men det blir absurt att ens ha denna artikel sommaren 2022.
En sommar där varningssignalerna för att elnätet kommer släckas för svenskar i område fyra under vintern. Alltså, här där jag bor. Planerade elavbrott för att elen inte räcker.
Trots det exporterar vi el.
Trots detta så kommer människor förmodligen gå till valurnorna och lägga sina röster på partierna som skapat detta kaos i Sverige!

Aftonbladets lista är därför rolig och här kommer tipsen:
1. Se över ditt elavtal.
2. Stäng av så mycket el som möjligt.
3. Se över ditt värmesystem.
4. Skippa torktumlaren.
5. Använd fläkt - inte AC.
6. Vädra på kvällen.
7. Se över dina vitvaror.
8. Ät kall mat.
9. Se över dina lampor.
10. Se över poolen.
11. Sänk innetemperaturen.

Bubblaren är sedan att man ska kolla om man kan koppla på solceller på huset!

Ok. Jag kollar på punkterna ovan.
Jag bor i ett stort hus men vi är en stor familj.
Alla fönster är nya, panelen ny och huset tilläggsisolerat förra sommaren.
Alla vitvaror är nya. Från tre dagar gamla upp till tre år.
De är alltså nya!
Jag använder ingen torktumlare.
Huset har tre luftluft-pumpar och två kaminer.
Ingen AC.
All el som inte används stängs av och samtliga lampor i hela huset är lågenergilampor som inte drar någon energi. TROTS detta så hamnade elräkningen för december månad på hela 14 789 kronor.
Nu säger de att elen ska bli dubbelt så dyr kommande vinter och i värsta fall stänger de av den.

Stängs elen av får jag ändå betala nätavgiften och momsen på den.
Äta kall mat?
Jo, men det går väl bra ibland men jag vägrar äta sallad och mackor alltid för att det är för dyrt att starta spisen eller ugnen. Det blir absurt!
Jag har ingen pool.
Vad ska jag mer göra då!?

Svaret är enkelt. Jag kan inte göra mer.
Elavtalen går inte ens att binda som det är nu och som grädde på moset så går räntorna också upp. Då har jag ändå tur att jag kan gå till mitt jobb. Jag har möjligheten att handla i affären på byn.
Det gäller dock inte alla.

De där smarta tipsen?
De är inte mycket värda.
Det är snart dags att rösta. Tänk på det och fundera över om de sittande partierna som har ställt till det också är de som kan ordna upp det. Det tror inte jag.
De glömmer nämligen hela tiden att berätta hur mycket pengar staten faktiskt tjänar på de dyra priserna.