onsdag 17 augusti 2022

Bäst i Europa på att sälja el!

Precis så.
Sverige är det största landet i Europa till att exportera sin el.
Alltså,
exportera = sälja till andra.
Inte behålla elen själv.

Jag skriker rakt ut när jag läser det.
Skämtar de?
Vi har alltså elbrist i Sverige och ska betala skjortan för att inte frysa ihjäl till vintern, men vi är Europas största exportör av just samma produkt!?

Moderaterna lösning är att ge hushåll med dyra elräkningar bidrag.
Vänsterpartiets förslag är att särskilja el i Sverige och Europa så att priset kan bli olika. Därmed billigare för människor i Sverige.
Det är inte ofta jag kan säga det men hej och hå!
Jag hade röstat med vänstern i detta.

Experten säger sedan att man inte kan göra så för att EU har regler om att det ska vara samma.
Jag vill inte vara med i EU.
Partiet jag förespråkar vill inte vara med i EU.
Det kanske är dags för ett Swexit med andra ord för jag är inte ett endaste dugg intresserad av att vara solidarisk mot länder som faktiskt inte behöver frysa på samma sätt.
VI ska drabbas av regler som sätts i andra länder.
Jag är tyvärr osolidarisk i detta.

Elpriset, som mest består utav skatt, skrämmer livet av vanliga svenskar.
Inget normalt hushåll och definitivt inte ensamstående kan ta elpriser som dubblas från den förra vintern. Det är helt orimligt.
Och sedan ska vi veta att det handlar om att vi ska sälja elen som finns i Sverige, men vi i Sverige ska förvänta oss nedstängda samhällen vid vissa tider.

Det låter som ett taskigt aprilskämt.