måndag 15 augusti 2022

Har du ADHD blir du kriminell.

Kunskap är makt.
Så ser jag på allt. Den som läser på och förkovrar sig kommer också vara den som på olika sätt driver samhället framåt.
Så borde det iallafall vara.

Moderaterna i Stockholm har nu dragit den helt eminenta slutledningen att all gängkriminalitet kan lösas genom att alla barn i förorterna testas för ADHD.
Mest skrämmande är att de säkert får lön för denna åsikten.
Hur tänkte man nu?

Jag vill börja med att påpeka att ADHD inte är en sjukdom, utan ett annat sätt att fungera. Inte ett felaktigt sätt utan ofta ett "mindre låst" sätt att tänka. Man faller liksom inte inom ramarna och passar inte i den där fyrkanten. Det betyder inte att den personen på något sätt är fel.
Det kan kopplas ett riskbeteende till ADHD, absolut.
Gränssättningen finns inte och den där triggern inne i kroppen.. den är lite vassare än vad som är normalt.
Jag vet, för jag är där själv.
Hjärnan säger "Var tyst, var tyst, var tyst", men i slutänden frågar jag det ändå.
Det där känsliga som "normala" tycker är så jobbigt.
Jag blir obekväm och hjärnan vet om det, men sinnet för att det är FEL är så mycket större och svårare att styra. Det fungerar lite rakare och betydligt mer känslostyrt men absolut inte av ondo.
Så riskbeteende, ja, till viss del.
Det betyder dock inte att du blir kriminell för du ska ha föräldrar som uppfostrar dig.

Jag kan ha tio bollar i luften samtidigt och med all sannolikhet är det detta som gör att jag jobbar heltid, pluggar halvtid, har fem barn och sjukt mycket fritidsaktiviteter runt om hela tiden.
Jag HATAR när det är stilla, lugnt och tyst.
Det är tråkigt.
Jag har alltid nya tankar och projekt i huvudet.
Se film?
Möjligt, om jag kan jobba samtidigt och spela något spel också.

Så barnen i förorterna?
Är de kriminella för att de ha har ADHD?
Knappast.
De blir kriminella för att föräldrarna har en annan kultur med sin uppfostran och gängen blir de nya familjerna. Kommer det då hjälpa med ADHD-tester?
Nej.

Nästa steg i detta, som borde fungera om man är politiker, det är att förstå vården.
Diagnosen ADHD kräver lång utredning.
I Blekinge är väntetiden in, för att få en utredning, över ett år.
Sedan är det utredningstid och därefter bestämmande av medicinering.
Den är inte alltid så lätt att börja med för den ger många gånger depressioner och självmordstankar.
Politikerna kan börja lyssna på skolorna istället för de kan se vilka barnen är som behöver hjälp för där kommer den sista saken..
ADHD är en skolproblem.
Dessa barn fungerar nästan alltid men inte i skolan.
Skolan är ett fängelse och de fungerar ofta betydligt bättre när de tagit sig igenom skolan.

Så de där moderaterna som tycker att de tänker rätt i Stockholm, de ska tänka om.
ADHD gör ingen kriminell.
De kunde lika gärna skrivit att ADHD gör ditt barn till företagare.
ADHD gör att du tänker och fungerar annorlunda.

Vill de komma åt problemen i förorterna?
Se då till att hjälpa föräldrarna, omhänderta barn vars föräldrar inte klarar sin uppgift och ge skolan samt socialtjänsten det stöd de behöver för de kan lösa dem med rätt medel.