onsdag 10 augusti 2022

Anonyma kontantkort - ett minne blott.

Ibland tänker jag att jag verkligen har levt i rätt tid.
Jag minns de fasta telefonerna där man fick snurra sig fram.
Jag minns telefonkiosker och sedan kontantkorten till dem.
Jag var med när mobilerna introducerades och sedan även de smarta telefonerna.
Abonnemangen tog över de kontanta korten för de flesta men nu kommer den anonyma delen av dem bli ett minne blott.
Mig spelar det ingen roll utan jag tycker tvärtom att det är bra.
Anonyma kontantkort till telefonerna förbjuds.

Det som kommer krävas för att köpa ett kontantkort är namn och mailadress, personnummer eller någon annan sifferkombination som bevisar vem du är. 

Polisen är tacksam för detta men ibland undrar jag om det verkligen hjälper då diverse appar idag tar över den anonyma rollen. Vårbynätverket blev dock ett bekymmer för de kriminella för plötsligt visar det sig att man kan kontrollera dessa.
För mig som privatperson är detta bäst för att slippa alla anonyma samtal från försäljare.
Jag avskyr när jag inte ser vem det är som ringer och svarar aldrig när det är anonymt.

Jag vet att exempelvis kvinnojouren har reagerat mot detta men på något sätt får de hitta en annan lösning så att de som behöver kan höra av sig ändå.

Det bästa med detta är att man inte längre kommer kunna utsätta någon för hot eller diverse trakasserier genom bara mobilen för appar brukar man behöva ett inlogg för, vilket gör att det säkert syns någonstans. Jag förstår polisens bekymmer och tycker att detta är bra.
Har man rent mjöl i påsen så kan det inte vara ett bekymmer att visa vem man är.

Jag tror att förbudet gör mer nytta än stjälper.