tisdag 9 augusti 2022

Svensk vård - världens bästa.

Orden om att svensk vård håller världsklass är något jag har med mig sedan många år. Busch menar nu i sitt sommartal att de vill garantera att alla som ska föda barn ska få en varsin barnmorska.
Jag skulle vilja göra lite mer.
Jag vill förändra systemet i grunden för att det ska fungera på alla plan och inte bara ett.

Jag anser att dagens system med regioner är förkastligt.
Jag som bor precis på gränsen mellan två regioner tillhör den ena men åker hellre till den andra. Jag har haft den mesta vården inom region Skåne men tillhör Blekinge.
Har man otur kan man dock bli skickad från Skåne till Blekinge för att man inte tillhör den regionen.
Problemet blir då att inga papper följer med emellan.
I Blekinge vet de inte vad jag har gjort i Skåne och tvärtom.
Därför bör hela systemet brytas upp.

Vi har 20 regioner i Sverige.
Alla har en egen administration.
Alla har egna direktörer och egna politiker med maffiga löner.
Det har gått så långt att den administrativa delen är större än delen som vårdar och alla bör då inse att något är fel. Prioriteringarna är fel!

Jag vill få vård för mina skattepengar!
Inte administration.
Hur gör man då för att det ska bli bättre?
Jo, plocka bort allt det onödiga.

Om man gör vården statlig så slipper vi alla småherrar överallt.
Jag har inga bekymmer med privata delar som vill arbeta på ett effektivt sätt, men så ser det inte ut idag. Som det ser ut idag, så anpassar man nämligen patienterna efter vården.
Jag anser att vi ska göra tvärtom.
Vi ska anpassa vården efter patienterna.

Tänk om och gör rätt.