söndag 18 september 2022

Ett stort grattis till Camilla!

Så länge jag lever kommer jag aldrig någonsin rösta på moderaterna igen men kampan kan jag följa ändå. Just därför är det roligt att se att någon med skinn på näsan faktiskt kan ta sig igenom.
De fick bort mig, de fick bort Emma.. men Camilla rådde de inte på trots massiva försök.
Någonstans kanske väljarna inser att partiet inte är vad det en gång har varit.

Kutym för moderaternas riksdagslista har alltid varit att den med mest interna kryss ska stå överst. Det genomförs nämligen en omröstning hos medlemmarna innan listan sätts.
Den har de sista åren visat sig enbart vara gällande om "rätt" person tar sig till toppen.
Karlshamn och Ronneby kör en egen linje som ingen annan ska bryta.
Deras linje handlar nämligen om att de vill ha "rätt" personer på "rätt" platser.
Med rätt menas då självfallet deras egna..

I Karlshamn för man upp en trio vars enda mål är lön.
Pengar!
Åsikterna ändras nämligen efter hur vinden blåser.
Inte bara internt utan det finns även i media för den som vill se.
I Ronneby läggs fokus på sig själv.

När riksdagsledamot Engblom meddelade sin avgång så skrattade jag här.
Alla som har varit inom partiet vet nämligen att det startar en sten som rullar i en oerhörd hastighet och gissningen blev att Ronnebys kommunalråd skulle ta hem flickvännen för att stå på listan. Så blev det. Tillsammans med den mest lättköpta politikern i länet.
De delade topplatserna trots att ingen av dem fick mest stöd.
Det visade sig vara helt fel tänkt.

Camilla Brunsberg fick flest röster.
Vad man tycker om henne kan vara upp till var och en men rätt ska vara rätt. Hon fick flest kryss och är därmed i riksdagen. Hade Karlshamn och Ronneby respekterat de regler som finns så hade hon redan stått längst upp på riksdagslistan. 
Det som händer nu är att det blir krig internt i Ronneby istället för någon topposition måste man ha. 
Likaså i Regionen.

Jag tackar er som skickar insändare och dagens ris/ros. 
Det finns människor som tydligen ser systemets fel och inser att det som syns i media är toppen på ett isberg. Som min kära mamma så många gånger har sagt: Politik är som motvind i en grusig uppförsbacke, och det är fruktansvärt att stå i den backen när molnen tornar upp sig.
Det finns inga vänner i den världen. 

Det där med att respektera den fina demokrati vi har i Sverige.. det gäller bara om det gynnar en själv så jag är glad att Brunsberg tog sig in. Det visar på lite rättvisa i ett annars dåligt system.
Stort grattis Camilla!
Bli inte som de andra och fall in i Reinfeldts anda.