fredag 16 september 2022

Hedersamt?

Annie Lööf avgick.
Centerpartiet blev av med sin ledare.
Jag skulle vilja kalla det hedersamt.
Efter elva år visar hon att makten inte är större än att ett nederlag gör att hon avgår, vilket är helt i linje med hur det brukar fungera när ett parti tappar väljarstöd.
Hade hon inte avgått hade hon förmodligen blivit jagad.

Ser det då lika hedersamt ut överallt?
Absolut inte.
Det var nämligen fler partier som gick bakåt och har ledare som suttit i några år.
Tvärtemot vad som då borde vara hedersamt så tar man istället på sig en gloria och säger att man ska bilda en regering. Detta fast att partiets stöd har sjunkit och att det nu finns ett större parti i opposition.
Jag skriver självfallet om moderaterna.
Inte nog med att man tappade sin andraplats och minskade i stöd, så trampar man nu över Sverigedemokraterna trots att väljarna är tydliga med att de hellre ser dem i toppen.

Hur kan det då vara så olika?
Ja, jag är inte feminist och kommer aldrig beskriva mig som det.
Jag är dock helt övertygad om att det gör skillnad om du är man eller kvinna.
Inom moderaterna kan man kolla på synen som finns på Kristersson och den som fanns på Batra. Batra fick inte en chans och när hon sa något flyttades hon av Kristersson.
En person som suttit med som Reinfeldts högra hand i alla år.
En person som ändrat åsikt likt andra byter underkläder.
Är det då verkligen rätt?
För mig är det klart.

Jag tycker att det Lööf gör är hedersvärt.
Hon tar ansvar för sin roll och står för det som har hänt.
Det kan man inte anklaga så många andra för.