lördag 10 september 2022

Vikten av kunskap i ett Sölvesborgsstyre.

Foucault brukade vända på Bacons bevingade ord, som jag för många år sedan tatuerade in: Kunskap är makt. Foucault menar att det finns ett förhållande på båda hållen, att kunskap är makt.. men även att makt ger kunskap. Det må vara så, men det enda som gäller är vad som finns på ett papper.

Till skillnad från många - min egen gissning - så läser jag allt som kommer från de olika partierna. Jag anser nämligen att det är väldigt viktigt att se hur partierna ställer sig i olika frågor för att kunna sondera framtiden. Hur kan det se ut?
Vilka är vettiga?
Vilka förslag är bra?
Moderaternas papper behöver jag egentligen inte läsa för det programmet, med "sina" nya idéer, skrev jag för flera år sedan.

Iallafall, så läste jag SDs program och då skolan är det jag är mest intresserad av så är det där jag läser. Där kommer jag till en punkt som handlar om jourskolor.
Jourskolor?
Jag har arbetat som lärare i många år och i kommunen väldigt länge men jourskolor?
Så sa man förr och begrepp som OBS-klass eller jourklass sitter som något negativt i bakgrunden.

I SDs program står det att pilotprojektet med jourklasser ska utvärderas och utökas om det är positivt.
Jag frågar alla jag känner.
Är det någon som vet var kommunen har sina jourklasser?
Ingen vet.
Jag vet att vi har en AST-grupp, med barn som har en utredd autism, men jourklass?


Det slutar med att jag mailar chefen för Centrala elevhälsan i kommunen.
Svaret skickas vidare till högste chefen och svaret kom omgående (tack för det!):
Jourskola som begrepp existerar inte längre.
I enlighet med skollagen så heter det idag "särskild undervisningsgrupp" vilka är resursgrupper för elever med stora svårigheter att gå i en vanlig klass.
Här klarnar det för mig för jag vet att vi har resursgrupper på våra båda högstadieskolor och detta har funnits under lera år men under olika namn.
Jourskolor.. det finns dock inte.
Då kan man lika gärna kalla det för en OBS-klass igen, trots att begreppet inte funnits sedan 70-talet och ansågs kränkande.

Det viktiga i detta är då det faktum att Sölvesborgs ledande styre inte vet vad kommunens satsningar heter. Detta är för mig åter en tydlig vinkel till att politikernas makt över det viktigaste som finns: skolan, måste begränsas. Det blir absurt att politik ens ska lägga sig i en verksamhet som ska styras av sakkunniga tjänstemän samt de som finns i skolan.

Det låter väldigt fint att jourklasser ska utredas men man kan undra vem som skrivit texterna när man inte vet vad satsningarna i kommunen kallas eller känner till vad Skolverket anser i frågan.

MEDborgerlig Samling, vi vill att makten i allting flyttas till den som äger frågan.
Jag är lärare och min kunskap efter många års studier måste tas tillvara på, precis som alla andra med samma utbildning. Tillsammans med tjänstemän som ska kunna ämnet bör sakfrågor styras. Politiken ska bara sätta en ram och en viljeinriktning, sedan ska profession ta över.

Texten i SDs valmanifest visar att kunskapen inte finns och då bör man själv inse att det är bättre att sakkunniga tjänstemän får ta ansvaret och leda kommunens skolor.
Fokus ska vara skolor som är bra för alla barn, inte att partier ska vinna politiska poäng genom gamla ord som inte längre är aktuella.