onsdag 14 september 2022

Med hopp om århundradets varmaste vinter!

Ringhals går inte igång förrän i februari.. är någon förvånad?
Jag är det iallafall inte.
Samma sekund de sa att den skulle vara nedstängd ett tag så är det för mig ett likamedtecken på att den inte går igång alls denna vinter.
Som en trevlig överraskning på detta så kommer inte heller elnätsavgiften få vara kvar på samma nivå och som skräckexempel berättar de att det kan bli någon hundralapps höjning..
För vem?
För mig handlar det inte om några hundralappar utan tvärtom tusenlappar.
Den kommande vinter innebär bara ångest.

Så hur ska man då överleva detta?
Spara en buffert på 50 000 kronor (Lätt för pensionärer eller ensamstående att göra det fram till jul) och se med banken om du kan ta lån. Detta är hemskt.
Vi har backat hundra år i tiden och ingen kommer tacka någon för detta.
För mig är det en biljett på hur illa det är när miljöpartiet faktiskt ökade i antal röster.
Storstadsfolket har överhuvudtaget inte förstått problemet.
I deras lilla värld är detta bra för klimatet.

En stor källa till att sluka el är just Stockholmsregionen.
Vi kanske helt enkelt ska kapa bort den?

Alla har under valet lovat guld och gröna skogar.
Allt ska lösa sig!
Hugger du ner en skog växer den inte upp till veckan efter.
Den är helt enkelt fälld och kan inte repareras.
Bara planteras om.
Som jag förstår det fungerar kärnkraften ungefär likadant.

Det enda parti som har en vettig lösning är enligt mig vänsterpartiet som faktiskt säger att vi som bor i Sverige ska ha Sverigepriser, men övriga som köper vår el kan ha andra priser.
Jag har inga bekymmer med detta.
Någonstans måste man också ställa sig frågan, hur hemsk den än är, om den totala bojkotten av Ryssland verkligen är ok. Sveriges problem är idiotin som har fått styra, men det bättras inte på av att övriga Europa också vill ta del av vår el.

Jag kan ställa av bilen, gå till jobbet och handla lokalt.
Alla kan inte det.
Jag hade dock en elräkning på 15 000 kronor i januari i år, och med prognosen som ligger hamnar den räkningen nu på minst 60 000 kronor.
För en månad.
Vem tänker att någon har råd med det?

Det blir helt enkelt billigare att stänga ner huset totalt, ta föräldraledigt och åka med barnen till värmen. Elräkningen för en månad betalar nämligen en väldigt lyxig utlandsvistelse, men hur skulle det se ut om alla gjorde så?
Jag kan bara hoppas på att det blir århundradets varmaste vinter för jag har inte råd att starta någon form av uppvärmning som det ser ut i dagsläget.