torsdag 8 september 2022

Trygghetsvärdarna har kanske stoppat brott?

Det här med att välja rätt ord vid rätt tillfälle.. det är viktigt.
Enligt säkerhetssamordnaren i Sölvesborgs kommun har trygghetsvärdarna SANNOLIKT stoppat väldigt många brott. Sannolikt.
Som min kära mamma skrev så är synonymerna till ordet SANNOLIKT följande:
Troligen, förmodligen, troligtvis, antagligen, nog, rimligen, rimligtvis eller visst.

Testa meningen på detta sätt istället:
Trygghetsvärdarna har nog stoppat brott.
Känns det lika bra?
Då det inte finns några spåtanter på kommunen kan man omöjligt veta.
Man kan gissa.
Kommunens anställda för att sköta detta (som därmed har ett plus om det ser bra ut) - tror att trygghetsvärdarna har stoppat brott.
På ordförandens sida kan man till och med se att trygghetsvärdarna, enligt henne, till och med har haft iakttagelser kring misstänkt pedofili.

Misstänkte pedofili?
En iakttagelse?
Ingen har då tänkt tanken om varför detta inte har synts i tidningen?
Media borde ha snappat upp ett så allvarligt brott och skrivit om det, då jag antar att det måste vara polisanmält när det har en så allvarlig karaktär.

Eller kan det vara så att de som är sålda på idéen gör vad som helst för att det ska se ännu bättre ut?

Kostnaden för trygghetsvärdarna landar på ungefär fyra miljoner om året.
Det är mycket pengar.
När man läser igenom papperna som kommunen har kan man dessutom se att de ska finansieras genom att bland annat dra ner på väktare. (Maila mig om ni vill ha dem så vidarebefordrar jag dem).
Ni vet, de där som faktiskt får göra någonting.
Vi ska släppa på människor som får ta tag, göra insatser och har en utbildning i detta... till förmån för några betalda föräldrar på stan med kommunbil!?

Varenda trygghetsvärd är garanterat en kanonmänniska men hela saken är absurd.
För fyra miljoner kronor om året kan en kommun få väldigt mycket.

Vi lever nu i en kommun där man för fram TRYGGHET som ett ledord.
Styret vill ha en kommunpolis..
Vad var det för fel på de vi har haft?
Vi har nämligen haft detta tidigare och tänk.. trots det så anser styret att det inte är tryggt.
Ok. Du har haft inbrott?
Du blev jagad?
Kommunen är inte en arena för sina egna behov för om det är så att man själv känner sig rädd för sin egendom.. då kan man köpa tjänsten. De olika väktarbolagen finns i kommunen.

Redan för två år sedan skrev man precis detta. Få personer utsätts men desto fler är rädda. Det man nu gör är att förstärka alla de rädda människornas rädsla ytterligare, istället för att se till den fakta som faktiskt finns.
Det händer väldigt lite i Sölvesborgs kommun!
Nu har vi en grupp som ska agera smådetektiver för pengar som hade lyft många inom skolan och motverkat framtida bekymmer.

Att sen skriva ut att trygghetsvärdarna är så trevliga.. självklart är de det!
Detta handlar inte om individer utan vad fyra miljoner kronor, tagna från bland annat väktare i kommunen, kan göra för skillnad på ett annat ställe.

MED vill satsa på riktig trygghet.
Trygghet kan nämligen vara mycket saker.
Tryggheten i mitt hem ska jag ansvara för själv, men om jag vill välja personer till min äldre eller mitt barn med speciella behov.. då får jag inte det.
Då ska jag vara nöjd om överhuvudtaget någon kommer.

Trygghet på våra gator?
Det kan man samordna med kommunanställda som redan finns.
Dessa fyra miljoner kan man använda till att motverka buset som kommer finnas om några år.
Vi ska inte ha en låtsastrygghet utan bygga den från grunden istället.
Istället för att ha ett styre som skrämmer, ska vi ha ett styre som åtgärdar men inte skrämmer.