torsdag 15 september 2022

Hur viktiga är väljarna?

Jag är nitisk.
Det spelar ingen roll vilket parti, vem som leder eller hur människor runt tittar på det.
Den med flest röster ska också välja först.
Regeln är att största parti i oppositionen leder arbetet för en ny regering.
En ny koalition.
Varför gör då SVT ett reportage kring Ulf Kristersson och inte Jimmie Åkesson!?

"Ulf arbetar för att bilda regering".
Sanslöst illa!
Hur jobbigt det än må vara att ta in för moderaterna så är de inte längre näst största parti i Sveriges riksdag. Det känns säkert jobbigt men min övertygelse är att de aldrig kommer bli näst stört igen. De är liksom passé och likt många andra partier så kommer de minska för varje val som går.
Sverigedemokraterna kommer inte göra det på ett bra tag.
Jag tror nämligen att partier förtärs av två saker.
Dåliga ledare är en.
Interna bråk är en annan.

Moderaterna är experter på att särfördela de som engagerar sig.
Kvinna ska man bara vara om man ligger med rätt person eller beter sig som ett får.
Det är de sätt du har att ta dig upp på.
Skinn på näsan så plockar de dig så fort det går.
Gör fel så åker du ut.. såvida du inte har slickat rätt bak och har "vänner" som skyddar dig.
Det låter kanske hemskt men så är det.
Efter tjugo år i partiet känner jag till hur fel de tänker.
Inga nya idéer lyfts underifrån och de är enbart ute efter pengar och makt.
Bara det faktum att Gunnar Strömmer är kvar är ett sådant bevis.

Så nu tänker moderaterna bilda regering.
Helt fel om ni frågar mig.
Är det någon som ska bilda regering, oavsett vad man tycker om storleken på det partiet, så är det Åkesson. Sverigedemokraterna blev störst.

Vi får nu en blå regering och jag önskar att Ebba Busch får bli statsminister om Åkesson skulle backa. Kristersson har under sin livstid i riksdagen enbart bevisat att han följer vem som helst om han tjänar på det, och frågar ni mig är inte det trovärdigt alls.
Han står idag för den exakt motsatta politik som han själv drev fram.
Åkesson står kvar, nästan, i det han sa för flera år sedan.
Busch gillar jag för hennes skinn på näsan.

Hur det nu än ser ut så har man en svårighet framför sig.
En vargavinter som slår till så slås halva befolkningen ut i elräkningar.
Hur tänker ni lösa det!?