söndag 4 september 2022

Hur mycket pengar tjänar en Sölvesborgspolitiker?

Så fruktansvärt obekväm jag är nu, men jag bryr mig faktiskt inte. 
Jag anser nämligen att du som boende i Sölvesborgs kommun ska veta vad någon som ägnar sig åt politiken tjänar på det. Då kanske man också förstår drivet till att ta sig dit eller hålla fast med livet som insats på vissa positioner.
Varför människor offrar vem som helst för att ta sig fram.
Sätter kniven i ryggen och sänker alla som kan räknas som motståndare.

Nederst ser ni länkarna jag bygger allt på.
Det är offentliga handlingar så egentligen inget konstigt, men jag tror att få tittar här så ofta och faktiskt förstår vilka summor det rör sig om.
Jag kommer därmed göra en uppräkning av de som är ordföranden i de olika nämnderna och vad de tjänar på att vara där i ett år.
När jag skriver "ingen adekvat utbildning" innebär det att personen mig veterligen inte har någon utbildning inom området den styr över. Exempelvis att ha en vårdutbildning om du är ordförande för nämnden som tar beslut kring detta.
Egen skolgång och grundskola räknas inte in.

Kommunalråd, Louise Eriksson, ingen adekvat utbildning, 774 751 kronor.

Ordförande BUN, Kith Mårtensson, ingen adekvat utbildning, 557 820 kronor (inkl KSAU, gruppledararvode) 
+ inkomst av arbete på 330 000 kronor.
Sammanlagd inkomst: 887 820 kronor.

Ordförande VON, Robert Lindén, arbetat inom sektorn, 488 156 kronor (inkl KSAU, gruppledararvode)
+ inkomst av arbete/pension på 266 944 kronor
Sammanlagd inkomst: 755 100 kronor.

Ordförande AVN, Niklas Joelsson, ingen adekvat utbildning, 348 638 kronor
+ inkomst av arbete på 205 900 kronor.
Sammanlagd inkomst: 554 538 kronor.

Ordförande BN, Harald Olsson, arbetat inom sektorn, 154 950 kronor
+ inkomst av arbete på 653 450 kronor.
Sammanlagd inkomst: 808 400 kronor.

Ordförande FKN, Karolina Widerberg, ingen uppgift, 240 204 kronor (inkl AVN)
+ inkomst av arbete på 121 496 kronor.
Sammanlagd inkomst: 361 700 kronor.

Ordförande KF, Arne Bogren, ingen adekvat utbildning, 356 385 kronor (inkl PU, KSAU)
+ inkomst av arbete/pension på 282 215 kronor.
Sammanlagd inkomst: 638 600 kronor.

Alla som har en årslön under 309 900 kronor av politiken, får utöver lönen ovan betalt för varje möte de går på.
Ovan är inte heller ordförandena för kommunens olika bolag med och lönerna där, för där är också löner, finns inte med i ovan inskrivna siffror.
Så nu ska jag jämföra lite.
Vad behöver du arbeta med, på riktigt, för att komma upp i dessa summor?

Min lön som lärare låg sist jag tittade på 33 000 kronor i månaden.
För den lönen har jag gått ut gymnasiet och sedan lärarutbildningen i Kristianstad.
Därefter läste jag in samtliga årskurser och ämnen och nu sist även specialpedagogutbildningen vilket gör att min sammanlagda heltid på högskolor är nästan 7 år.
Min årslön hamnar på 396 000 kronor.
Nu vet jag att jag ligger lågt för att vara lärare, men det är verkligheten.

Undersköterska då?
Medianlönen ligger på ungefär 27 000 kronor.
Det innebär 324 000 kronor om året.
Då ska du ha en utbildning som detta.

En byggnadsarbetare?
Medellönen ligger på 36 000 kronor i månaden.
Det blir 432 000 kronor om året.

Vad händer då om en lärare, undersköterska eller byggnadsarbetare inte sköter sitt jobb?
De blir av med det. En krass sanning.

Titta nu på lönerna ovanför, utbildningen som finns för lönen och ta en funderare.
Har de skött sitt jobb?
Följdfrågan blir då; Om de INTE har skött sitt jobb.. vad händer då?
Jo, ingenting.

Jag har varit med om människor som sitter och gråter för att de ska få behålla sina uppdrag, då de räknar uppdragen som inkomst. Ovan nämnda uppdrag tar ut nästan 3 miljoner kronor om året, bara i lön.
Där är anledningen till krokodiltårarna.
Tycker du att en politiker ska ha såhär mycket betalt utan ansvar och adekvat utbildning?
Det tycker inte Medborgerlig Samling i Sölvesborg.

Så länge politiker plockar löner i denna klass så finns det ingen anledning att utbilda sig. Man kan bli politiker istället. Just därför vill MED Sölvesborg se över detta och sänka lönerna ordentligt för att på riktigt visa ungdomar att arbetslivserfarenhet och utbildning lönar sig.

Politik ska nämligen inte vara ett yrke.
MED vill lägga ansvaret på utbildade människor och betala dem därefter.
De förtjänar nämligen den lönen till skillnad från proffstyckare som byter åsikt efter hur vinden blåser.. till exempel med vindkraften.
Alla är till salu om priset är det rätta och det har vi med tydlighet sett i Sölvesborg.

Lägg din röst rätt i valet!
Nästa helg bestämmer du och du är välkommen MED!