torsdag 29 september 2022

Fly för livet!

Putin har sagt att alla män över 18 år och alla män under 50 år ska göra sig redo för att kallas in i kriget. Ett krig de själv inte har valt att delta i.
Detta gör nu att alla män som är i spannet för att vara i "rätt" ålder, de flyr nu Ryssland.
Jag förstår att de gör det.
Jag hoppas också att länder tar emot dem för detta om något kan ställa till det för Putin.

Jag har under hela tiden påpekat att det inte ska benämnas som att Ryssland krigar.
Det är Putin.
En man styr upp detta och tar beslut som många andra är en del av.
Det drabbar människor i landet för Putin själv lär aldrig ställa sig längst fram.
Detta betyder också att alla människor med någon form av utbildning kommer att fly.

Afghanistan pratade om en braindrain när männen flydde.
Här kommer människor från ett land som är mer likt Sverige än vad det var för människor från Afghanistan. Var ska alla få plats?
Bara tanken på att behöva fly är fruktansvärd och mångas rädsla ligger säkert i att ingen vet var detta slutar. Putin verkar inte förstå att han gör fel.
En stor problematik kan där också ses i att det inte är säkert att alla som är inblandade har hela bilden. Jag vet inte ens om vi har den.
Jag vet inte ens vad människor i närområdet kring invasionen tycker, även om jag kan gissa.
Flera bryr sig säkert inte vilket land de tillhör.

Jag kan se till mig själv.
Om Danmark hade begärt att gränserna skulle se ut här, som de gjorde innan 1658 så hade jag inte brytt mig. Det hade blivit en lärotid att förstå grötspråket de har men det är också det.
Det mesta är väldigt likt och jag bryr mig egentligen.
Det hade blivit närmre till huvudstaden.
För min del kan jag tvärtemot se fördelar med att tillhöra Danmark. 
Jag vet inte hur människor i områden mellan Ukraina och Ryssland känner.

Uppenbart är dock att alla inte tycker att detta är bra.
Uppenbart är att människor flyr till alla länder runtomkring och jag förstår dem.
Om jag hade haft valet att gå in och kriga i ett militärt område, eller fly för att överleva.
Då hade jag också flytt.
Måtte detta vara över snart!