måndag 5 september 2022

När Gestapo tog sig in i Sölvesborgs korridorer.

Du kan inte älska alla människor på vår jord.
Det är en omöjlighet.
Att respektera att människor faktiskt har olika uppfattningar.. det är en helt annan sak.
Den respekten.. den har tyvärr försvunnit och för varenda dag som går blir det uppenbart för alla som vill se, att den etablerade makten enbart arbetar för att fortsätta behålla makten.
Inte för att förändra något till det positiva.

Undersökningar som har gjorts av polisen visar att tryggheten har blivit viktig för våra politiker, men brotten ökar inte. En sanning som man vägrar att lyfta.
Istället lever man på vågen av otrygghet och väljer att skapa åtgärder som i sak inte behövs.
Påpekar man då detta, då ska man jagas med en piska.
Människors rädsla ger nämligen poäng när valet närmar sig.

För flera år sedan var jag på Företagarna, som kommunalråd, och den nu uteslutne mannen i Kd var också där. En kille från Malmö var och berättade om hur han arbetade i storstan för att det skulle bli säkrare för gemene man. När ordet kom till mig sa jag att jag inte tror på övervakning och inte heller väktare. För mig handlar det nämligen om en falsk trygghet.
Min lösning är att sätta fokus långt tidigare för de där som busar.. de kunde man pekat ut redan på lågstadiet. Samarbetet mellan fältsekreterare, socialtjänst och skolor samt polisen skulle utökas om jag fick bestämma. Killen höll med och som jag minns det även kristdemokraten.
Arbetet måste vara preventivt.
Du måste ta ungen med tändstickorna, inte släcka bränderna barnet skapar.
För mig är det inte någon form i populism i det utan snarare ett halvt arbetslivs erfarenhet.
De där busarna.. de syns tidigt!
Samma sekund du har träffat föräldrarna och ser deras inställning så vet du också om barnet har en chans eller inte. Hemskt men tyvärr, erfarenhetsmässigt, sant.

Så de där Trygghetsvärdarna?
Gör de Sölvesborg säkrare?
Mitt krassa svar är nej.
De är anställda för att jaga småbränder som vi kommuninvånare redan betalar genom polis och väktare.
Det handlar inte på något vis om dem som arbetar med detta för de gör garanterat ett kanonjobb utefter det de är anställda för. Problemet, som jag ser det, är att deras insatser inte behövs där de är.
Tänk om kommunens skolor hade fått sex personer till att arbeta med dessa barn.
Innan de hamnar på stan.
DÅ hade det kunnat göra skillnad.
Det stora problemet där är att skillnaden inte syns eller hörs då det är en långsiktig lösning.
Därför väljer man en lösning som kostar skjortan och som människor ser.

För du som nu är kommunanställd?
Vad kostar trygghetsvärdarna?
Siffran jag har fått till mig är att det ligger en årlig kostnad på runt 2 miljoner kronor.
Uppstartskostnaden för bilar, kläder etc ska ha varit betydligt högre.
Frågan man då måste ställa sig är.. får kommuninvånarna valuta för dessa pengar?
Mitt svar blir åter igen nej.

Styret tror att de vinner på detta men de kanske ska lyssna runtom.
Jag har fram till dags datum inte hört ett enda positivt om denna investering från någon annan än de som är sålda i ett parti som en gång i tiden hade en ryggrad och en känsla för frihet.
De frälsta hyllar detta.
Alla som tänker ifrågasätter.

Så blir jag då förvånad över att någon stryks från en lista på grund av en avvikande åsikt?
Nej.
Jag vet hur moderaterna fungerar.
Jag var ett uteslutningsärende så många gånger att jag inte orkar räkna efter.
Anledningen till dem var att jag tänkte själv och vägrade räta mig i ledet.
Idag för de fram sakerna jag skulle uteslutas för.
Jag har sett sverigedemokraterna och hur de arbetar.. exakt samma som moderaterna.
Jag trodde småpartierna var lite snällare men uppenbarligen styr mamma och mamma upp dem också.
Hemskt.

Jag är för det fria ordet.
Att kritisera en satsning är sunt när det finns argument för det, men uppenbarligen är det så känsligt att kritisera Samstyrets satsningar att man väljer att utesluta en medlem veckan innan valet.
Det betyder att vi ska ha epor som ska agera skvallerbyttor och att Gestapo numer har flyttat in i maktens korridorer. SÄG INTE EMOT!
Då ryker du.

Fruktansvärt i en demokrati.