onsdag 19 april 2023

Den dödliga sjukdomen som kan drabba dig!

Hur stor är risken för att drabbas av TBE?
En mycket relevant fråga med tanke på den kampanj som görs för att du ska vaccinera dig. Varför har man då denna kampanj?
Är det för att sjukvården är så rädd för att alla ska bli sjuka?
Min gissning är inte den, utan att det handlar om pengar - precis som allting annat.

Att vaccinera sig är inte gratis.
Många gör det dock för att de faktiskt aldrig har läst på om faktan. Ser jag på Blekinge, som är mitt län, så gick media i fjol ut och berättade att antalet som blivit TBE-sjuka hade fördubblats i länet!
Det låter väldigt skrämmande, men när man ser på faktan så måste varenda sund person fundera.
Siffrorna finns nedan.
I Sverige som land smittas årligen 200-300 personer.
Det i sig hade varit väldigt mycket om det enbart bodde tio personer i Blekinge, men så ser det inte ut.
Här bor cirka 160 000 personer.
Fem personer är därmed inte mycket.
Inte sju eller tio personer heller.
Ska vi se tillbaka så ser statistiken för Blekinge ut såhär:
Fram till 2016: 1-2 fall varje år.
2017: 9 fall
2018: 4 fall
2019: 3 fall
2020: 5 fall

Vilka drabbas då?
Jo, de som är friluftsmänniskor och rör sig på Ryssberget eller de som befinner sig i Karlskrona skärgård.
Där är högriskområden. Ska du inte dit så behöver du inte fundera över det. Varför vaccinerar sig då människor?
Ja, bor de i dessa områden så förstår jag tänket.
Är man mycket i naturen och kan råka ut för detta så absolut.. MEN, de flesta är inte det.

För många år sedan när jag skulle ut och resa i Asien så tog jag resterande av de vaccin som behövs när man ska till områden utanför storstadsområdena. Frågan hamnade sedan på malaria.
Skulle jag äta tabletterna, som kunde göra mig lika sjuk som själva sjukdomen?
Nej, jag blev rekommenderad att inte ta dem då jag inte skulle direkt till det område där det fanns.
Jag skulle däremot ha koll på symptom som kunde uppkomma.

Någonstans där måste man lägga sitt fokus.
Ska du vara rädd för allting?
Jag är rädd för mycket, men någonstans måste man inse att livet är inte värt att leva om man är så rädd för att dö, att man slutar göra saker. Sunt förnuft skadar dock ingen.

Någonstans måste man också fundera över vad Folkhälsomyndigheten och smittskyqdsläkarna säger. De säger att vi vaccinerar oss för sent.. ok.
Om de nu anser att detta är en sådan folksjukdom så kan man undra varför inte staten i sig betalar för vaccin till exempelvis alla barn, när man utan bekymmer kunde lägga pengar på att massvaccinera personer som aldrig skulle känt av corona om inte en sticka visade positivt.

Ska du till ett område med TBE?
Vaccinera dig då, men kolla först så kommer du inse hur extremt liten chans det är att just du skulle bli drabbad.