lördag 8 april 2023

Moderaterna - ett stort arbetsmiljöproblem.

Den som är insatt i politiken och har sett de många baksidorna, känner igen sig direkt i den förklaring som Hanif Bali ger: Hade moderaterna varit en arbetsplats så hade arbetsmiljöverket lagt ner företaget direkt.
Precis så.
Tjugo år av mitt liv ägnades åt ett parti som enbart lyfter ja-sägare och människor som ställer upp på rätt saker. Rätt saker enligt dem då.
Alla andra ska bort.
Det mest skrämmande är att det tog mig så många år att förstå det.
Det gör dock att jag aldrig någonsin kan ha något förtroende för varken Kristersson eller partiet som det är, och det är beklagligt med de ungdomar som kommer in och tror på det partiet till en början säger.

Jag har aldrig bara hållit med.
Det går emot allt jag tror på och jag har aldrig förstått dem som beter sig som får.
De gör som de blir tillsagda.
Bräker lite, men hoppar sedan på kommando.
Denna kommunen styrs av dem.
Moderaternas förbund styrs av dem.
Partiet på riksplan styrs av dem.
Människor som skulle sälja sina föräldrar för makten.
Det är nämligen bara de som blir kvar, när alla med lite hjärta försvinner. De som blir kvar när de huggit alla andra i ryggen.

Makt och pengar.
Saker som kan få vem som helst att le på en bild.
I Politikbyrån kan man höra diskussionen och jag kan bara nicka och hålla med.
Hanifs ord är tydliga.
Alla gör vad som helst för att ta sig upp och alla i toppen är till salu.
Det är som en dålig film.
Går man inte via sängen så tar man tjänster och gentjänster av andra slag.
Kompetens är oviktigt sålänge du bara nickar och hoppar på rätt ställe.

Hur kommer man till rätta med detta?
Min uppfattning är att det enbart finns en väg för att få dit dem som är genuint intresserade eller faktiskt kan detta: Ta bort det ekonomiska incitamentet.
Det är makten och pengarna man krigar om så tar man bort den ena faktorn så bör det hjälpa.
Eller vi ska vara nöjda med att de tuffaste besluten i samhället tas av en person som inte kan någonting kring det?
Det är för mig helt fel och patetiskt.
Moderaterna är partiet för inbördes beundrar och ju falskare du är, desto högre upp tar du dig i partiet.

Efter tjugo år i det partiet, så kan jag bara hålla med Hanif i allt han gör och säger. Programmet är länkat nedan. Se det och titta på de moderata företrädarna där du är. De bräker.