tisdag 18 april 2023

Skadedjur..?

Då är det dags för att börja skjuta av sälar igen!
I fjol påbörjades detta och jag är ingen expert.
Jag har dock, om jag har hört rätt överallt där jag har varit, blivit upplyst om att detta har behövts under väldigt många år.
Sälarna är ett gissel för haven och precis som med alla djur i våra skogar, så mår de inte bra när de blir för många.
Man kan låta naturen ha sin gång och låta dem självdö, men bekymret här är att sälar i sig äter mängder med fisk.

För många år sedan var jag med länets fiskare på en konferens i Hörvik, där man visade filmer från båtar.
Kameror hade fästs under vattnet och filmade fiskarnas nät.
Fångsten var relativt god, när man plötsligt ser det grå huvudet.
Sälen som simmade ikapp nätet lämnade ingenting.
INGENTING var kvar av de cirka tio stora fiskar som satt fast i nätet.

När man då ska göra en undersökning av hur mycket fisk som finns, så blir det väldigt fel. Görs undersökningen på nät där säl faktiskt har ätit allt - fast man vet inte att det är sälarna - så visar det att det inte finns någon fisk i haven.
Problemen blir då att man inte kan se orsak och verkan.
Är det för mycket säl eller för lite fisk?

I skolan fick jag lära mig om hur en näringsväv eller hur en näringscykel ser ut. I den kom kunskapen om att blir det ett år med mycket smågnagare, så kommer det året efter vara mer räv. Räven skaffar fler ungar när det finns mycket mat. Därför blir det många rävar och sedan dör de för att maten tar slut, för de är för många för att kunna dela på det. 
Problemet i detta fallet blir att både sälen och människan tävlar om att bli herre på täppan.

Människor försörjer sig på fisket och det ger föda åt oss. Därmed måste vi sätta oss själv först.
Förra året gick jag på tre döda sälar på Hanö. Man känner lukten innan man ser kadavret.

Är det då djurplågeri att skjuta sälar?
Jag anser mig vara en djurmänniska men vi måste också se till att vi står överst. För många sälar är inte bra och som jag ser det kan de skjutas av. De kan ta några skarvar samtidigt. Eller aulakraugor som det heter på Listerländska.

Självklart ska de dödas på rätt sätt, men att kräva att dykare ska ner och leta efter skadeskjutna djur.. det blir till att gå till överdrift.
Det är licensjakt som råder, ingen hillbillyversion av cowboys.
Jag skriver som jag har gjort så många gånger tidigare: om människor hade brytt sig lika mycket om andra människor som om djur.. då hade världen varit en annorlunda och mycket bättre plats att leva på.