fredag 28 april 2023

Vad säger ni nu då?

De två gigantiska sopbergen som rör på sig i Stilla havet har nu visat sig innehålla saker som ingen förväntade sig. De innehåller levande organismer som har skapat ett helt nytt ekosystem.
Dra mig baklänges!
Vad hände med miljöhotet?

Är det inte för varmt så är det för kallt.
Regnar det inte för lite så regnar det för mycket.
Aldrig någonsin blir någon nöjd och jag sitter och tittar på.
Jag kan på rak arm skriva att jag inte tror på detta fruktansvärda klimathot som man skrämmer upp människor med för jag tänker på ett helt annat sätt.
Klimathotet?
Jag tror på Darwin.
Arternas överlevnad.
Sopöarna med liv är ett bevis för att hans teorier fortfarande stämmer.

Grundregeln inom naturkunskap och fysik är att ingen energi förstörs, den omvandlas bara. Det innebär att allt som finns på planeten nu, även fanns här för en miljon år sedan.
Det kommer också finnas här om en miljon år.
Det betyder inte att allting kommer se exakt likadant ut, men det kommer se ut på något sätt.
Kommer människan vara utdöd?
Det är möjligt, men det är inget jag tänker förstöra mitt liv för.

Alla förändringar är faktiskt inte dåliga förändringar.
Det finns utdöda djur och växter som vi inte saknar och jag har skrivit om det tidigare.
Är just du ledsen för att de sabeltandade tigrarna dog ut?
Eller T-Rex?
Nej, då gäller det inte.
Vad är det då som gör att just mänskligheten skulle vara så unik?
Ja, vi är på toppen, men det är för att vi är i ett klimat och i en situation där vi står överst. Ändra förhållandena så är det inte alls säkert att det fortsätter vara så.

Saker och ting kanske inte består i sin nuvarande form, men jag är säker på att det löser sig ändå.
Nu ska visserligen plastskatten tas bort - alla är så djupt tacksamma över att behålla bränsleskatten, elskatten, momsen och diverse andra skatter - så nu kanske svenskar också kan bidra till sopöarna i Stilla havet.. eller inte.
Logik finns inte när politiska floskler och påhitt sprider sig.

Heja Darwin!
(Nu hoppas jag inte att han kan anklagas för att vara homofob, emot trans eller färgade för då kommer jag halshuggas i denna PK-värld som finns och där det sätts över allt annat).