lördag 1 april 2023

För rätten till valfrihet!

För mig är detta ett typexempel på varför EU måste omprövas och göras om.
EU, vars tanke i grunden är god, har blivit en överstat som styr och ställer över oss som enskilt land och jag anser att det är fel. Det de nu vill, är att ingen ska arbeta mer än tretton timmar per dygn.
Det låter säkert jättebra men jag har suttit i den sitsen själv.
Det är tufft med långa pass, men enligt mig måste beslutet vara just mitt.
Varför ska någon annan bestämma över hur jag ska arbeta!?

De som nu tar strid för att de vill ha kvar dygnspassen är de personliga assistenterna i Karlskrona.
De arbetar dygnspass och har gjort det under de senaste tjugo åren.
Nu har EU bestämt att det inte är bra för dem, men de väljer att föra fram fokuset på dem som de arbetar för. De människor som är i behov av personliga assistenter, ska enligt dessa, inte behöva byta personal flera gånger per dygn.
Fokus ska inte ligga på just deras arbetstider utan på vad som är bäst för den som behöver omvårdnad, och jag blir glad över att höra det fokuset.

Tyvärr är det så att inom arbeten med mänskliga värden, så glömmer många vikten av att se sig själv. Frågan alla måste ställa sig är nämligen varför just de är där.
Varför är jag som lärare i skolan?
Är det av egenintresse eller för eleverna?
Svaret är självfallet eleverna och då bör också fokus vara hur de ska fungera bra i skolan.
Hur ska jag göra mitt arbete för att de ska trivas?
Jag har nämligen valt att vara där, det har inte de.
Detsamma gäller inom vården.

Arbetar man med personer som behöver mycket hjälp, är äldre eller funktionshindrade så ska fokus vara på dem och inte på personalen. Personalen kan nämligen byta arbete om det är för jobbigt.
Svårare än så är det inte.
Hårt?
Kanske.
Jag blir dock glad över att dessa personer kämpar och jag håller tummarna för att de ska klara att slåss mot jätten. Det är inte lätt och EU är en koloss.
En koloss som dessutom kostar nästan femtio miljarder svenska kronor varje år..
Och besluten de tar är många gånger inte bra för oss i Sverige.

Stå på er i Karlskrona!
Det måste vara upp till var och en hur man väljer att arbeta.