onsdag 5 april 2023

Snippa - något svårt?

Röster höjs nu om att domen där det mesta kretsade kring ordet snippa, har gjort att många inte längre vill bli nämndemän. Medelåldern är 62 år och det är redan ett bekymmer.
Jag har själv varit nämndeman och ställer mig fruktansvärt kritisk till hela systemet.
Jag anser att utbildning ska vara a och o.
Att ha människor sittandes som nämndemän är enligt mig till stora delar helt meningslöst och jag står för det. Lekmän, utan adekvat utbildning, som bara ska tycka.
Varför!?
Samtidigt är det utbildade människor på plats, som ska kunna lag och rätt.
Deras tyckande kan köras över, trots att de är personerna som ska kunna det. 

Det som är mest beklämmande i denna rapportering är för mig att man på något sätt försöker lägga skulden på alla dem som har klagat. Alla de som satte fart när det blev så fel!
De som bestämde att mannen inte skulle dömas var totalt ovetandes om gängse normer kring ord, och hade uppenbarligen inget intresse utav att lära sig heller.
De kunde googlat.
Detaljerna är helt oviktiga i detta för de kunde frågat sina barn eller barnbarn.

Snippa.
Om någon har fingrarna i ett barns snippa, då är denne personen sjuk.
Nu tar de som inte förstod detta, på sig en offerkofta och tycker synd om sig själv.
Att vara nämndeman kanske får sig en törn.
Systemet kommer kanske i gungning, men jag anser att det är rätt.
Det är fel som det är idag och det står jag för.

Jobbet som nämndeman innebär sjukt långa dagar och jag förstår att många somnar. I Hovrätten spelas enbart filmer från Tingsrätten upp. Jag hade själv svårt för att lyssna på detta långsamma prat som sker på en film. Det hjälper inte ens om du är helt utvilad för det spelar ingen roll att det är väldigt spännande eller intressant, så orkar inte kroppen. 

Det finns utbildade människor som ska göra detta och det är ett hån mot dem och deras utbildning, att tro att några dagars snabbutbildning för nämndemännen ska vara likvärdig med det de har läst i flera år.
Gör om systemet och gör det mer effektivt när ni ändå kör igång.