onsdag 12 april 2023

Ljuset i tunneln?

Bygg upp en buffert säger de.
Spara 50 000 kronor säger de.
Vi hade det bra innan säger de.
Jag är verkligen ingen ekonom men har en buffert för sedan huset köptes har tanken varit att alla vitvaror ska kunna gå sönder samtidigt, och jag ska ha råd att köpa allt nytt direkt.
Vissa saker är det bättre att ha en garanti på än att köpa begagnat.

Så vad är det som händer?
I mina ögon började detta med hysterin kring en pandemi som inte var en pandemi.
Stängda gränser och hysteri skapade panik i stora delar av världen och det som nu händer är en effekt av vad som hände. Nu sägs golvläggare, snickare och målare upp.
Det finns nämligen inga hus att jobba på, då ingen längre har råd att bygga.
Varorna blev så dyra när gränserna stängde under corona, att det fortfarande inte har återhämtat sig.
De enda verksamheter som kommer finnas kvar är de vi måste ha.
Livsmedel går säkert.
Lokala ställen klarar sig också men jag hade inte velat vara en restaurangägare i dagsläget.
Först tre års hysteri och nu människor som inte har råd att gå ut och äta.
Ingen vågar unna sig det längre!

Att kostnaderna ökar skapar bekymmer.
Att den svenska kronan är så låg gör att allt blir dyrt.
Jag är rätt nöjd av mig som jag är och trivs med att bara vara hemma.
Känslan av att inte kunna göra någonting är dock jobbig.
Känslan av att man behöver fundera på vad som är värt det och ångesten som skapas i barnen när man måste göra dem medvetna kring vad saker kostar.
Varför man inte kan köpa alla saker direkt och behöva tänka över sina val.

2023.
Nu skulle vi se ljuset i tunneln men det drar ut på det och mina tankar undrar om människor är nöjda nu. Nöjda med effekten av masshysterin.
Det går nämligen inte att bara skylla på Putin som om han är ensam ansvarig.
Vi kan skylla regeringen för de dyra bränslepriserna som de inte gör något åt trots att de har lovat. Ni minns väl att de gick till val på att sänka bränslekostnaden med tio kronor på varje liter?
Det hände inte så mycket med det löftet och alla bara tjafsar med varandra.
Under tiden sitter alla vanliga knegare, som inte har över 70 000 kronor i månaden (+traktamente) och undrar över vad mer de kan göra för att slippa höga elräkningar, räntor och kaos.
Ljuset i tunneln lär tyvärr dröja.