torsdag 13 april 2023

Sjukvård för skönhetsingrepp?

Som att svära i kyrkan.
Tycker man som jag, att människor ska vara sig själv så är man i dagsläget väldigt udda.
Det normala börjar bli ankläppar, fixade bröst, tio lager smink och några filter.
Skulle man gå på date känner man inte igen personen.
Allt det är upp till vuxna människor men för några år sedan fick jag veta att man räknas som sjukskriven efter en operation som man själv valt.
För mig är detta absurt.
Arbetsgivaren ska alltså betala att du valt att sätta in nya bröst.
Övriga skattebetalare ska finansiera ditt självvalda bekymmer.
I min vildaste fantasi tänkte ju jag att detta var något man gjorde på semestern men icke.
Då ska man ju vara ledig!

Det är upp till var och en men jag anser att det är fel när det fungerar så.
Nu anser jag dessutom att det är ännu mer fel.
Läkare varnar nu nämligen för ungefär samma sak.
Personer som har gjort skönhetsoperationer som sedan har gått fel, de tar plats från människor som är sjuka och kan göra att de som är sjuka får vänta med sin vård.
Känns det verkligen ok?

Blödningar efter bukplastik, infektioner efter rumplyft och komplikationer av fillers.
Det är några saker som nämns förutom brösten.
Jag läser detta och tänker att världen är fel.
Vi har det helt enkelt för bra, när det största bekymret som finns är den egna skönheten.
Ni vet, människor svälter ihjäl i andra delar av världen.. men vem bryr sig!

Nu kommer människor som behöver operationer för att de är sjuka, vänta.
Sjuka personer som väntar kostar pengar för de kan många gånger inte arbeta.
Förutom att den som då gör någon sådan operation får ledigheten betald av alla andra, så kan de ta sig före i sjukvårdskön.

Jag är ingen wonderwomen.
Det finns massvis med skavanker och fel på min kropp men någonstans måste jag själv ta beslutet att det ändå är ok. Jag kan se ut såhär för det är en del i att bli äldre.
Jag hoppas att man ser över hur regler och förordningar ser ut i detta för det mest logiska bör vara att de, åtminstone, själv får finansiera delar av den vård de kräver när de upptar plats för människor som inte har ett val. Jag är inte intresserad av att betala till människor som gör dessa ingrepp helt frivilligt.