torsdag 6 april 2023

En helig bok är bara en bok.

Tänk er att Sveriges statsminister, oavsett för vilket parti denne satt i, avslutade sitt inledningstal när riksdagen öppnades.. med ett "så önskar vi att GUD välsignar Sverige.."
Varenda tidning hade undrat om statsministern hade fått en blödning, hade psykiska bekymmer eller var en person med sekttänk. Ingen gör så i Sverige.
Tänk nu på USAs president, om denne - oavsett vem som är president - INTE skulle avsluta med "God bless America"..
Effekten hade varit den exakt motsatta.
Har presidenten blivit sjuk!?

Är det då vi som är märkliga, eller är det alla andra?
Jag är ju säker på att det är alla andra, men sanningen finns nog inte där.

Är det farligt att bränna böcker?
Jag anser inte att man ska bränna böcker alls, för böcker är en grund till kunskap.
MEN, ska det brännas så spelar det ingen roll. 
Är det en bibel, koranen eller FAntomen-tidningar... det spelar ingen roll.
För mig har de samma värde.
Nästan.
Hade jag bara kunnat rädda en av dem från en brasa så hade det med största sannolikhet varit Fantomen jag tog. Så troende är jag.
Så lite bryr jag mig om det som kan kallas för heligt.
Skriver jag ett heligt ord på en toarulle.. är den också helig då?

Vad gör något heligt?
Pappret eller bläcket?
Själva orden?

Domstolen säger nu att polisen gjorde fel som inte godkände en koranbränning och jag håller med för vår yttrandefrihet är helig i vårt land. Här får man tycka och göra vad man vill inom lagens riktmärken. Problemet är nämligen, enligt oss, inte den som eldar böcker utan den som anser att det är så fel att man kan mörda för den saken. Då behöver man hjälp.
Det som då har hänt är att vi låter människor ta med sitt hat hit och dessutom låter dem utöva det hatet. Ville de inte slippa bråk och krig?
Få en ny chans?

Det må vara vi som är tokiga i världen, som inte anser att Gud ska lägga sig i någonting men för mig handlar det mesta om att ta seden dit du kommer. Valde du Sverige så får du acceptera tänket vi har här. Svårare än så är det inte.