fredag 14 april 2023

Dags att bli häktad!

Hur mycket har du i månadslön?
Hur mycket får du ut?
De flesta av er som läser dessa frågor har gissningsvis ut mellan 15 och 40 000 kronor i månaden. Det är standard. Vad säger ni om att få 370 000 kronor i månaden?
Då är det nettolönen, det som du verkligen får ut.
Den lönen hade väl varit bra!?

Vad behöver du då göra för att få denna lön?
Jo, du behöver låtsas smuggla knark eller något annat, och sedan se till att du hamnar i häktet.
Där ska du ha en av cellerna där det inte finns någon sits eller går att spola.

Jag förstår att det är äckligt!
Absolut.
Ett litet rum med en brits och en egen toalett, men som saknar spolfunktion.
Mannen som satt häktad fick ha sina behov kvar i toastolen tills personal kom och tömde på morgonen.
Personalen som tömmer detta får inget extra betalt och går gissningsvis på någon minimilön.
Mannen, som sedan visade sig vara oskyldig får dock ut en riktigt bra lön.
Han satt häktad i sex veckor och fick ut 560 000 kronor.

Mannen som var en utländsk lastbilschaufför, har nog aldrig fått en sådan lön och med dem i fickan så är jag säker på att han hade härdat ut fler veckor om det hade gått.
Det hade jag gjort.
Månadslönen är nämligen absurd.
Jag förstår att det är för sveda och värk, då mannen visade sig vara oskyldig, men den summan han nu fick ut får inte ett våldtäktsoffer. Den ende som har fått en liknande summa, är mannen som fick 800 000 kronor. Han var dock skyldig, men enligt sig själv, för ung. 
Den han hade utsatt fick inte några 800 000 kronor.

Vi lever i ett land som är absurt. 
Att lastbilschauffören får ersättning förstår jag då han faktiskt var oskyldigt inlåst, men är 560 000 kronor verkligen en skälig summa?

Mig hade de gärna fått låsa in med samma förhållanden och under lika lång tid. 
Jag tror många hade tänkt likadant.
Det är nämligen mer än en årslön för merparten av den svenska befolkningen.