söndag 14 maj 2023

Behålla monopolet för Systembolaget?

Allting handlar alltid om hur man ställer en fråga.
Vill du ta bort Systembolaget?
De flesta tänker nog nej, för efterfrågan handlar sedan inte om det istället ska säljas i vanliga butiker.
Jag tycker inte att vi ska ta bort Systembolaget, för jag anser att det kan vara kvar som en lyxbutik med flera olika sorters sprit.
Jag anser dock att det ska få säljas alkohol både i vanliga butiker och genom gårdsförsäljning.
Inget ska utesluta något annat. 

En av anledningarna till att jag var positiv till EU var att Sverige skulle missta sitt monopol på alkoholmarknaden. Det är för mig nämligen befängt att du som artonåring får rösta i ett val, köra bil, dricka alkohol på krogen eller ta bilen till Tyskland och fylla den med alkohol.. men du måste fylla tjugo år i Sverige för att köpa en starköl på Systembolaget.
Varför!?
Allt handlar som vanligt om en av två saker.
Antingen är det makt eller är det pengar.
I detta fallet är det pengar som gör att vi vill behålla lagarna.

Skatt är något man verkligen tar på alkohol.
Säljs alkoholen på en krog så genererar det mer pengar då krogen måste ha tillstånd för att sälja. Allting ska in i ekorrhjulet. Den bisarra uppfattningen att ingen klarar av att kunna köpa sprit som artonåring blir märklig såsom många andra saker i vårt avlånga land.
Det är för ungdomar lättare att få tag i knark än alkohol.
Jag ser ju hellre att mina barn dricker en öl än att sniffa någonting.

Min uppfattning är också att man ska prata om allting.
Att tro att tystnad gör att ingen ifrågasätter stämmer inte och för mig så gäller det att avdramatisera. De flesta kommer förr eller senare att dricka en första gång och för mig är det den dagen mycket viktigare att de har rätt värderingar.
De ska aldrig lämna någon ensam.
Alltid ringa hem om det är något.
Inte gå själv.
Bry sig om varandra!

Sverige följer EUs minsta vink, men i detta ska man absolut gå sin egen väg.
Jag kan inte förstå varför.
Gör om vårt medlemskap och låt Sverige gå sina egna vägar!