onsdag 17 maj 2023

I framtiden kommer inte barn kunna läsa.

Nya tester visar att svenska fjärdeklassare läser sämre än någonsin.
Bara jag hör det så anser jag att det finns två svar på den frågan och döm av min förvåning när andra faktiskt har tänkt likadant.
Jag skrev redan från början av pandemin att framtidens dom skulle bli hård.
Jag är helt säker på att mycket av den försämrade läsningen har med corona att göra.

Det andra är datorerna.
Det läggs ett sådant fokus på datorer att man inte alls hänger med i någonting annat.
Många kan knappt hålla i en penna och datorer bjuder in till att göra annat än det man ska göra.
Oerhört i detta är att skolministern, trots den förda politik som varit, anser att det ska vara mer tidiga insatser i skolan, fler riktiga läroböcker och mindre skärmtid.
Jag håller med.

En sak till är att faktiskt låta lärare vara just lärare.
Väldigt mycket tid går åt att helt enkelt curla barnen.
Många är så intutade i ett hörn att de sedan inte klarar av vuxenlivet.
Så du behöver sitta bakom skärmar med hörlurar och bara jobba i datorn för att fungera?
Den verkligheten har inte funnits innan och den finns inte i vuxenlivet heller.
Antalet som kan jobba så är få.

En bra lärare när jag gick i skolan, det var en sträng lärare.
Sträng men rättvis.
En devis jag vill gå efter för jag tror inte att någon mår bra av att alla vuxna är snälla.
"Snälla" och skyddar dem från världen.
"Snälla" och curlar eleverna.
Det behövs många gånger inte, för föräldrarna har redan berättat för dem att de är störst, bäst och vackrast trots att de varken kan gångertabellen eller hålla kniv och gaffel i rätt hand.
Vem behöver det för att bli fotbollsproffs eller vloggare!?

En spännande del i detta är också att Sölvesborgs kommun väljer att spara på personal i skolan. Tvärtemot vad regeringen anser att man ska göra, men prioriteringen i Sölvesborgs kommun blev att höja de politiska lönerna istället. Det är ju verkligen gynnsamt för barn som är i behov av extra stöd!

Ska barn i framtiden kunna läsa så måste man dels satsa på skolan och de verktyg som behövs där, men också inse att föräldrarnas roll måste bli tydligare kring vad som förväntas på dem när deras telningar kommer in i skolåldern.