onsdag 3 maj 2023

Hur var det nu med EU?

EU - en för mig ständigt aktuell fråga som nu äntligen börjar värderas om.
Förhoppningsvis.
EU är för mig överspelat i den roll det har nu, men bekymret är att människor inte verkar tänka så mycket på det. Svenskar över lag är väldigt snälla och går med på det mesta.
EU, som kostar mängder med pengar varje år och som blir en överstat för svenskarna.

705 ledamöter med sekreterare som bestämmer om hur gurkor ska se ut i Sverige, hur mycket pengar man ska få vid skogsbränder och hur vi i Sverige ska tänka. En överstat.
Jag har skrivit om detta i flera år.
Jag som var så positiv till EU från början har helt vänt.
Jag tycker inte att vi ska gå ur, men det ska helt omvärderas.
Precis så som MEDborgerlig Samling har sagt så länge jag har varit medlem i partiet.
Det var en av de saker som gjorde att jag drogs dit när samtliga övriga riksdagspartier backade.

SD har nu tänkt om men har trots det personer i EU som kostar pengar för oss skattebetalare. Som att säga att man ska köpa svenskt kött men välja det från Danmark.. men påpeka för alla att det svenska är bättre. Det blir en dubbelmoral som inte skapar äkthet.

Vad vill då jag?
Jag vill att vi omvärderar hela EU, precis som vi borde göra med det egna landet och sitt styre. Tanken är god men det blir för mycket när man ska peta i varenda detalj som finns.
För några år sedan när jag gick igenom vad som gjordes visade det sig att ett beslut kring lägstanivå i celler hade tagits. Alltså, över vilken standard du ska ha som dömd brottsling.
Efter år av rundor togs det fram att de behövde en brits och ett sätt att gå på toaletten.
Långt under den faktiska nivån i Sverige, men vi hade betalt för beslutet.
Var det då meningsfullt?
Nej.
Ingen kan tycka det.

Den svenska staten har vi för att ha en fungerande demokrati och beslut ska tas kring vård, skola, försvar, äldreomsorg.. viktiga saker. ALLT det andra ska bort.
Vi behöver inga myndigheter med feta löner som ska ta beslut kring hur många på en arbetsplats som ska vara på ett visst sätt. Vi löser det själv!
På samma sätt ska EU bara se till frihandel och de delar som tanken var från början.
Jag vill inte ha en överstat som bara kostar pengar.

EU?
Tänk om.