tisdag 30 maj 2023

Nazist, ultras eller huligan?

Sanslöst.
Jag är ingen idrottsmänniska men genom åren så har jag varit iallafall på lite evenemang. Jag har sett hockeymatcher, fotbollsmatcher och deltagit i både basket och handboll.
Pingis och tennis på tv.
Golf.
Aldrig någonsin händer det så mycket skit som inom fotbollen.

För många år sedan kom filmen Happy Gilmore och jag älskade den.
Adam Sandler gjorde narr om allt kring golf och störde alla gängse regler för hur man skulle bete sig, men det var just det. Det stannade där. 
Någon gång har korta snuttar dykt upp där någon blåser i en tuta när någon ska svinga sin golfklubba.
Rätt kul när man ser ilskan.
Där går dock en gräns.

Vad är det som gör att man inom fotbollen kan tolerera ett fullständigt oacceptabelt språk och beteende?
Och här går det inte att skylla på någonting för det är ett beteende som har funnits så länge jag har arbetat inom skolan, men jag upplever att det hela tiden blir värre.
Könsord och svordomar.
Man buar på alla.
Stormar planen och bankar på saker.
Skriker konstant.
När jag sedan kom ner och skulle se en fotbollsmatch så blir jag paff när jag inser att inte ens kommunens företrädare kan bete sig som normala människor utan istället beter sig som grottmänniskor.
Flockmentalitet och idioti.

Det sägs att gränsen mellan ett geni och en idiot är hårfin.
Det är möjligt, men klart är att det garanterat inte finns några genier som springer på fotbollsmatcher och kastar bengaler, buar eller stormar planen. Sparkar och slår dem som hejar fel.
För många år sedan träffade jag en kille på semestern som hade ett ärr från ryggen fram till naveln.
Han hade råkat hamna i fel Stockholmslag, med fel tröja, och blev skuren.
Detta är tjugo år sedan så det är ingen nyhet varpå den stora frågan måste vara:
VARFÖR händer ingenting!?

Jag ser barn som tycker att detta är häftigt.
Som uppmuntras att bete sig som idioter, spruta färg och bua.
Var är föräldrarna?
Den där hårfina linjen.. det är inte långt mellan att vara en aktiv nazist eller en huligan inom ultras om ni frågar mig. Det handlar nämligen om låg självkänsla och bekräftelse.
När man inte kan få det på ett bra sätt, då beter man sig som en idiot.

Våra skattepengar går till detta och det är polisens jobb, men jag tycker att det är bättre om klubbarna då helt enkelt låser grindarna för dessa personer. Om problemet nu är att man inte får kroppsvisitera dem som ska in, så får man vända på det.
Vill du in?
Då går du frivilligt med på en visitering, annars kan du vara hemma.
Fungerar inte det så får man väl helt enkelt låsa dörrarna för det lagets supportrar.
Är man intresserad av fotboll och inte av att ställa till liv, då kommer man till slut att ange dem som beter sig illa. Dessa små människor behöver lära sig hur man beter sig.

Hur beter du dig?
Dina barn?
Det är rätt bra att rannsaka sig själv ibland.
Barn gör inte som de blir tillsagda att göra, de gör som vuxna gör eller godkänner.
Sluta bua och gratulera dem som är duktiga istället!