lördag 6 maj 2023

Friad för mord!

De två männen tog sig in i lägenheten och mannen i lägenheten högg ihjäl dem med kniv. Debatten som kommer efter detta är sanslös men jag hänvisar till det gamla ordspråket:
Arga katter får rivet skinn.
I detta fall dog katterna.
Om man gör inbrott hos någon så får man också räkna med att den som bor där kommer att försvara sig. Jag hade försvarat mig in i det sista!

Tänk att du ligger och sover när du vaknar av ljud i ditt boende.
När du sedan tittar upp så finns där två personer som hotar dig.
Jag har full förståelse att killen i lägenheten inte frågar vad de vill, för jag hade reagerat direkt.
Med allt som ständigt står i tidningarna så finns det ingen annan lösning än att försvara sig och allt annat än en friande dom hade varit fel!

Om vi inte ska få försvara oss mot en inbrottstjuv, vem ska vi då försvara oss mot?
Killen var dessutom inte där ensam, utan det fanns ett barn i lägenheten.
Vad skulle du ha gjort?

Det är absurt att det ens finns en tanke i detta. 
Att de två männen dog är fruktansvärt för deras anhöriga, men frågan måste vara vad de gjorde där. Vad gör en sjuttonåring mitt i natten hemma hos någon?
Ett inbrott.
Detta är inga duvungar som aldrig har gjort fel, men det är fruktansvärt oavsett.
Alla har en familj som älskar dem.

Bekymret är när de där barnen som man älskar, inte följer de lagar och regler som finns i Sverige. Om de inte hade dödats in detta, så kanske det hade varit de som dödade mannen i lägenheten istället. Bara tanken att vakna upp med att någon finns i din bostad.. den är hemsk!
Domslutet är helt rätt och förhoppningsvis en signal till alla andra om att detta inte fungerar!
I Sverige ska vi ha rätten att försvara oss när någon tar sig in i ens bostad och det tycker jag känns bra.