måndag 15 maj 2023

Eurovision 2023 - självklart till Malmö!

Jag har aldrig varit något större fan av Eurovision men detta såg jag!
Loreen.
Svårt att ens beskriva för jag tyckte att hon var helt outstanding sist hon vann.
Nu upprepar hon exakt samma sak igen!
Jag tycker att det är så häftigt med människor som verkligen går all in och kör sitt race.
Inte en gång, utan två.
Redan när hon gick vidare i deltävlingen sa jag till barnen att hon kommer ta alltihop.
Hennes röst, karisman och att hon står där helt själv utan allting runtom.
Utan en hög dansare, andra ljud eller saker som stör.
Helt själv.
Så häftigt!

För sjunde gången vann Sverige, och Loreen blev den första kvinnan att vinna två gånger.
Coolt. 
Ännu coolare är att vi får detta till Sverige.
Sist kostade kalaset 125 miljoner men då var kronan i ett bättre läge.
Nu är det dessutom femtioårsjubileum nästa år så självklart ska det slås på stort!

Vart ska då Eurovision 2024 vara?
Enligt mig är svaret helt självklart: Malmö.
Stockholm i all ära, så har de visserligen arenor med gott om plats, men det är svårare att ta sig dit. Det positiva med Malmö är dessutom att man kan samverka med Danmark.
Kastrup är närmsta anhalt från arenan i Sverige.
ESC-final i Malmö innebär alltså att Danmark skulle kunna vara med och dela på vissa kostnader genom samverkan mellan de två delarna.
Tåget går rakt till arenan.
Flyget landar på Kastrup med ett direkttåg till arenan.
Lättare än så kan det inte bli.
Bromma och Arlanda har inte de fördelarna på samma sätt.
Göteborg har det inte på långa vägar.

Jag kan utöver detta prata mig varm om Malmö.
Staden med utlandskänsla på så många sätt, men det bästa av allt är att om du faktiskt tittar någon i ögonen och säger hej alternativt ler, då hälsar de faktiskt tillbaka.
Det händer inte i våra andra storstäder.
Där tittar de som om du vore pestsmittad.
Malmö, som är en förlängning av Europa med sin matkultur, sina parker och lilla torg sen, får vem som helst att vilja sätta sig att se på människor och dricka något gott.

Utöver det så hade vi programledare som faktiskt var riktigt roliga i de svenska uttagningarna och jag hoppas att de båda får chansen att genomföra detta i Skåneland!
Farah Abadi och Jesper Rönndahl.
Tillsammans på sin hemmaarena inför hela spektaklet!
Det hade varit kanon.

Så när det nu blir diskussioner..
Jag håller på Malmö!
Grattis Loreen!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besoksnaringen-eurovision-fem-timmar-langt-reklaminslag-for-sverige
https://www.youtube.com/watch?v=XBNfNJZ660o
https://www.svt.se/kultur/hanna-stjarne-loreen-ar-drottningen-av-eurovision