fredag 19 maj 2023

Minns ni pandemin?

Jag sa det redan då och kommer förmodligen aldrig att ge mig för jag hoppar inte på kommando.
Corona?
Visst dog människor.
Visst var människor dåliga, MEN hysterin som omgärdade detta var hysteriska.
Antalet döda var alldeles för få för att des konsekvenser som kom var meningsfulla och se på det.. hur ser det nu ut?
Jo, jag skrev att framtidens dom skulle vara hård.
Nu börjar det visa sig.

Vad händer då nu?
Jo, modiga journalister börja skriva om det som forskningen faktiskt visar.
Det hjälpte inte att stänga ner skolor.
Att förbjuda anhöriga till dem som var sjuka visade sig fel.
Alla som nu tyckte att detta var rätt.. vad säger ni nu?

Jag har aldrig förstått hysterin och kan gång på gång hänvisa till Darwins teorier om arternas överlevnad. Mänskligheten kanske inte är den ultimata formen för att leva för evigt och vi måste anpassa oss. 
Att detta kallades för en pandemi handlade inte om dödlighet utan spridning, vilket de flesta inte verkar ha någon form av koll på.
Dödligheten av just corona var nämligen inte högre än vid en säsongsinfluensa.
Skulle det vara troligt att samhället stängdes ner för en influensa?
Nej.

Varför blir det då hysteri?
Jo, för att media vill ha hysteri och styrs av klicken.
De tjänar pengar på människors rädsla och gör rubriker som alla ser.
Innehållet i artikeln behöver inte stämma så bra överens och plötsligt har en halvsanning blivit en sanning. Rykten sprider sig. 

När rykten väl börjar sprida sig så följer flocken med. Flocken är alla de som inte orkar läsa hela artikeln och går på känslorna istället. De blir rädda!
Deras rädsla sprider sig och när någon sedan ifrågasätter som jag, så kallas man för vaxare.
Jag tror varken på foliehattar eller att människor ska sorteras, men jag tror på Darwin.
Darwins teorier har nämligen visat sig stämma.

Nu, några år efter pandemins start så börjar nu de flesta vakna till.
Pandemin, som kan benämnas som "pandemin", den var inte så farlig.
Konsekvenserna utav hysterin var desto värre.
Kommer de lära sig till nästa gång?
Förmodligen inte men jag hoppas.