tisdag 23 maj 2023

Det finns bara tårar för sådant här.

Tio år och död.
En chock för familj, vänner och skolan för ingen vill att det ska hända.
Bara tanken på händelsen gör att kroppen reagerar fysiskt.
Det gör ont.

Barn som klättrar på skoltak.
Efter snart två decennium som lärare så är det inget nytt.
Jag har minnen och skulle kunna namnge vilka det var som sprang på taket på Hälleviks skola när jag själv var barn. Jag var aldrig uppe där själv, men jag minns vilka som var där.
Jag vet skolor i kommunen som har problem med det just nu.
De stora platta taken inbjuder till att vara på och jag kan inte ens hålla räkningen på hur många gånger jag har pratat med elever om detta.
Berättat hur farligt det är.

I bygden finns en gammal kiosk som även den har agerat klätterplats men då talar vi inte om en höjd på tio meter utan några. Trots allt högt och hemskt om det händer något.
Det som hände denna flicka är helt fruktansvärt och frågan ställs till kommunledning hur man ska göra för att det inte ska hända igen.
Frågan är intressant ur många vinklar för jag tror precis som den som intervjuas, att det inte går att förhindra. Lärare kan banna, föräldrar kan jaga, men barn är barn.
Alla har någon gång gjort något som de inte har fått och så även jag.
Det är många gånger tur och inte skicklighet som gör att man har klarat sig.

Ansvaret när det sker utanför skoltid är föräldrarnas men få har hundra procent koll på vad barnen gör. Skolan kan inte göra något åt det som händer.
På skolan jag gick tog man sig upp via ett stuprör, sedan via taket ovanför entrén till nästa tak och så vidare upp. Inget hade stoppat det utom möjligtvis att man helt enkelt slutar med att bygga platta tak, för ingen sätter sig på ett tak med stort lut.
Den platta ytan inbjuder dock till att "hänga".
En cool plats där man har mycket utsikt och kan känna sig modig.

Förstod jag det rätt i detta fall så har flickan utöver fallet haft en extrem otur med en djup trappa precis där hon föll, så att fallet blev längre och kantigare. Det finns de som har överlevt långa fall, men då troligtvis på en plattare yta eller en yta med lut. Alla minns förmodligen bebisen som kastades ner i kraftverksdammen av sin pappa för flera år sedan. Fallet på 15-20 meter skadade henne men hon överlevde då ytan lutade.
Flickstackaren i Svedala hade inte samma tur.
Jag hoppas att det blir en tankeställare för föräldrar att jaga sina barn, skolor att prata om det och byggmästare att inte bygga ytor som inbjuder till häng och lek.
Allt detta är bara så fruktansvärt tragiskt.
Alla tankar till flickans familj och vänner.