måndag 1 maj 2023

Scharlakansfeberns år.

En sjukdom som få ens hört talas om, men den sprider sig igen.
Från att nästan ha varit utrotad så är den på stark frammarsch och mest spännande i det hela är, att trots att jag vet att antalet fall runt mig har varit väldigt många så räknas inte ens Blekinge in i statistiken över de län som har bekymmer. Det måste i sin tur betyda att det finns massvis i andra län och regioner.

En sjukdom som inte är dödlig på det sättet, men som kan ställa till det en hel del.
Scharlakansfeber.
Feber och röd tunga. Knottrig hud.
Varför dyker den upp nu?

Min gissning bygger på samma sak som så mycket annat.
När blir man dålig?
Jo, när immunförsvaret inte har fått arbeta som det borde göra.
Vi har en hel grupp med barn som är uppvuxna med handskar, sprit och munskydd och min uppfattning är att vi nu kan se vad som händer när samhället blir för rent.
Du drabbas istället av allt annat.

Jag vet inte, men jag gissar.
Jag började för över tjugo år sedan att arbeta på dagis.
Det resulterade i dubbelsidig bihålsinflammation i flera veckor.
Samma sak hände när jag började arbeta i diverse affärer.
Jag blev riktigt sjuk.
Därefter har jag i princip inte varit sjuk.
Skadad, ja, men inte sjuk.
Jag tror att min kropp fick en superinjektion av varenda skräp som fanns i luften och sedan blev jag så pass immun att inget plockade mig på tjugo år.
Allt annat jag har varit sjuk i har ju inte med det att göra.

Min övertygelse är dock att människor inte ska vara för rena eller ha det för rent runt sig.
Detta blir nämligen problemet då och slutsumman blir mycket värre.
All handsprit och alla munskydd har inte hjälp utan bara dragit ut och förlängt andra bekymmer.
Ingen mår bra av den isolering vi har blivit utsatta för.