tisdag 2 maj 2023

Med rätt att döda för sin mark?

Jag har alltid beskrivit mig som liberal.
Oerhört liberal.
Vill jag kapa min arm och sälja den till en kannibal så ska det vara min rätt.
Vill jag avsluta mitt liv så är valet mitt.
Jag är liberal i alla frågor utom just denna.
Jag kan nämligen inte för mitt liv förstå varför det ska vara alla människors rätt att äga ett vapen. Inte heller vilket vapen som helst, utan du kan i USA köpa ett vapen som kan mata ut kulor.
USA som helhet och Sverige som land blir varandras motsatser.
Där kan du skjuta ihjäl alla som passerar din tomgräns - stand your ground - men i Sverige kan du få fängelse om du försvarar dig för hårdhänt mot de kamouflerade männen som tagit sig in i din lägenhet när du sover. Två ytterligheter.
Ingen av dem är enligt mig rätt.

På P1 berättade i helgen en åttaårigflicka om att skadorna hon hade i ansiktet, de kom från en kula när grannen öppnat eld när de skulle hämta bollen som åkt in på dennes tomt. 
En verklighet så absurd så det är sanslöst.
Ännu värre är sedan att många försvarar detta.
De vill ha ett automatvapen hemma för att försvara sig.
Ser man inte att det är lagarna som är fel när systemet gör att det är lättare att få tag i ett vapen och ammunition, än hälsosam mat och vatten?

I USA är masskjutningar lika vanliga som "vanliga" skjutningar i Sverige.
163 masskjutningar än i år och i nästan samtliga fall har förövaren haft ett AR-15 vilket är ett halvautomatiskt vapen. Med blicken i backspegeln kan man bara förvänta sig en liknande utveckling i Sverige, men här skyddas vi utav licensen.
Vem som helst kan inte gå och skaffa ett vapen.
Vi har koll på vilka som har dem.

För här är just det. Jag vill inte förbjuda vapen för jag inser att många behöver dem.
Jaktvapen är en av dessa genrer och i Sverige finns allting i svart eller vitt. Antingen förbjuder man allt eller ställer till det för många.
Jag tror dock inte på ett totalförbud.
De som har licens ska få ha dem för då har vi gjort vad vi kan för att slippa dessa bekymmer.
Vi kan också se att de "masskjutningar" vi har haft i Sverige, inte använder skjutvapen utan knivar, yxor och svärd. Dessa blir inte alls lika dödliga.

USA i all sin grace, jag förstår inte detta.
Att inte ens registrera vem som äger vilket vapen gör att ingen vet hur många vapen som finns, vilket skrämmer upp fler, som i sin tur köper fler vapen för att skydda sig..
Det tar aldrig slut.
Så liberal är jag inte.