torsdag 11 maj 2023

Lekplatser - men hellre inkomst till styret i Sölvesborg?

Jag är boende i Hällevik och skriver då självfallet utifrån just det.
Sölvesborgs kommun, med moderaterna och Socialdemokraterna i spetsen, har nu tagit ännu ett fantastiskt kliv framåt. Framåt för oss skattebetalare i kommunen som starkt kan ifrågasätta hur de tänker.
Redan 2010 skrev jag om temalekplatser. Ännu en gång 2015 och jämförde med tänket i bland annat Halmstad och Kristianstad. Jag blev då totalt kapad av socialdemokraterna som sedan tog idéen själv.
Att man ser över lekplatser, det förstår jag.
Skattepengarna måste ju komma in för de höga lönerna och det gör man lättast genom att dra ner på det som uppskattas av samhällsmedborgarna.
Nu gör man likadant som med allting annat: förstör.

I Hällevik fanns när jag var liten, om jag räknar rätt, tre större lekplatser samt skolgården men samhället var betydligt mindre. Efter hand slaktades de och när det inte sköts om man får spetor av rutschkanan så blir det problem. Ingen åker dem längre.
Den inventering som kommunen nu påstår att de har gjort, den har utgått från fyra tecken:
  • Antalet barn i närområdet.
  • Lekplatsens geografiska placering i tätorten.
  • Lekplatsens skick.
  • Synliga tecken på lek och användande.
Den lekplats som i Hällevik ska finnas kvar är den på avenboksvägen - vilket absolut är bra för den har de struntat i sedan jag var liten.
De föreslår sedan att den "nya lekplatsen" - som i folkmun fortfarande benämns som den nya då den är nyast i bygden och ligger på Valnötsvägen - den ska bort.
Den lilla lekplatsen som finns i hamnen ska göras om till en större temalekplats.

Ställ då de viktiga frågorna.
Varför gör man detta?
Allting handlar om makt och pengar.
Valnötsvägen vill man garanterat göra om till tomter.
Två tomter som säljs på den platsen ger nämligen ungefär en miljon till kommunkassan, och då kan man finansiera det andra välbetalda kommunalrådet.
En temalekplats i hamnen?
Ja, den byggs inte för dem som bor här utan för turister.
Jag vill inte ha en lekplats för barn där för det är direkt idiotisk ur alla andra syften än ur kommunens klirr i kassan. Det är vatten alldeles för nära och öppna ytor som skapar fullt blås. Området de tänker på kan man knappt gå igenom när det blåser till. 
Varför inte fråga människor som bor här istället!?
Jag lämnar inte mina barn, speciellt inte små barn, nära vatten och snålblåst.
Eller det ska sättas ett tre meter högt galler och vindskydd runt?
Båda de befintliga lekplatserna ligger skyddade från vatten och snålblåst.

Så lekplatsen vid kamelstenen, alias Valnötsvägen, hur ser kriterierna ut där?
Jo, det finns barn i närområdet - beroende på vad som räknas som närområde.
Placering i tätorten?
Nej, det är det ju inte men Hällevik är inte stort och ska man se till hela området som kallas för Grönslätt så är den central. 
Skicket på den?
Jo, den "nya" lekplatsen är fortfarande förhållandevis ny.
Finns det synliga tecken på lek och användande?
Jag kan på rak arm säga att den används frekvent så hur de nu har mätt detta är för mig obegripligt då det är den plats som skolan använder minst en dag i veckan. 
Skolgården är nämligen under all kritik för alla de barn som finns här.

Jag är ju glad att socialmoderaterna fortfarande tycker att min idé med temalekplatser är rolig, men att slakta all form av lek här för att finansiera politiska löner eller göra turisterna lyckliga är helt fel.
Tänk om och gör rätt istället!
Såhär ser samhället ut när politikerna sitter där för sina löner och inte utifrån vad folket vill.
Jag hoppas att domen blir hård.