torsdag 25 maj 2023

Varför inte tänka om?

Länsstyrelsen ser en markant ökning.
Många bönder vill sätta solceller på sin åkermark för det ger mer pengar.
En väldigt logisk tanke att göra så i en värld där alla vill överleva.
Bekymret blir då att det ena ställs mot det andra.
Vi kan inte vara utan åkermarken för då svälter vi. 
Elpriserna knäcker vem som helst.

När jag i fjol körde genom Europa så fascinerades jag över alla solcellsparker som stod överallt. I några länder betade det får runt dem och redan då kom tanken.
Varför gör man inte detta dubbelt upp?
Jag har förstått att man inte får röra solcellsanläggningarna för att det kan innebära döden, men på något sätt kan det lösas. Tänk om man kunde bygga solcellsparker, och under dem växthus.
Runt dem kunde djur betat.
Solcellerna hade hållit en hög och jämn medeltemperatur i växthusen och djuren hade fått mat utanför.

Som jag ser det handlar det om att se lösningar, inte sätta bra saker mot varandra.
Solcellerna generar ström året runt, men olika mycket.
Det hade garanterat varit fullt möjligt att utnyttja en minimal del till att odla.
Solcellerna ger både värme och vindskydd, samt en jämnare temperatur.
Win, win!

Det där med att uppfinna hjulet, det räcker att göra det en gång.
Jag hoppas att man ser sig om och inser att andra kan ha kommit betydligt längre för jag tänker att min tanke borde kunde lösa en hel del bekymmer och det finns garanterat andra där ute som har idéer som är ännu mer genomtänkta.