tisdag 26 april 2016

Skrota nu storstadstänket!

Höghastighetstågens vara eller inte vara diskuteras ständigt. Jag finner 250 miljarder skäl till att inte bygga den. Dessutom brukar det vara så att gissade kostnader aldrig stämmer, det brukar nämligen alltid bli betydligt dyrare.

Tanken med höghastighetstågen är att det ska gå att ta sig mellan Stockholm och Malmö på 2,5 timmar. Tanken är att detta ska vara bra för mindre orter och landsbygden. Det känns helt skrattretande.
svt.se

När de förra nyheterna kom om dragningen av denna eventuella bana protesterade Blekinge. Åtminstone halva. Att banan går förbi Hässleholm stör inte mig ett endaste dugg då Sölvesborg har tät trafik dit. Jag har dock väldigt svårt att se att en sådan bana någonsin skulle väga upp de kostnader den medför. Ok, det finns säkert de som är intresserade av att åka med detta men så länge det finns flygplan och andra alternativ så spelar det ingen roll. Oavsett om ett höghastighetståg enbart tar 2,5 timmar så är det ändå så att flyget tar mindre tid, är bekvämare och betydligt mer lättillgängligt. Åtminstone för oss.

Dessa 250 miljarder skulle dessutom bara gynna vissa delar i de södra delarna av Sverige och missa norra Sverige helt. Stockholmarna må tro att de är centrum men så är inte fallet.
Om man nu kan lägga 250 miljarder på en tänkt höghastighetsbana så känner åtminstone jag att det finns betydligt bättre saker att lägga de pengarna på. Jag skulle kunna göra en lång lista på bra saker som 250 miljarder kan användas till och att nämna finns viktiga saker som skola, äldreomsorg och vården över huvud taget.

Jag är fullt medveten om att det inte är den nuvarande regeringens idé men min uppfattning är densamma, oavsett. Jag tycker att bara tanken på att bygga höghastighetståg är provocerande när människor i Sverige inte får vård i tid eller när barn i skolan inte kan ges de resurser de behöver.

Någonstans måste lite privatekonomitänk in.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritiken-mot-hoghastighetsbanan-vaxer