söndag 24 september 2017

Barn, ungdomar och vuxna.

Över 80% av "barnen" var inte barn.
De var vuxna.
Media ändrade då benämningen till "ungdomar" vilket inte heller det stämde då de flesta är en bra bit över svensk myndighetsålder.
Media säger nu att marockanska barn utnyttjas i Sverige.
Hur gamla är de?
svt.se

Barn är för mig barn.
Ja.
Man måste dock vara väldigt klar med att det är skillnad på var i världen man befinner sig för denna definition. I Sverige är alla under arton år barn.
På Filippinerna tänker man inte likadant för där arbetar barn.
I Nepal tänker man inte likadant för där säljer man barn.
I många av arabländerna tänker man absolut inte likadant för där gifter man bort barn.
Och när jag då skriver barn i dessa meningar så menar jag barn i den svenska meningen.
Det är dessutom barn som när de syns på bild, verkligen är barn.
I Sverige är det förbjudet med barnarbete, pedofili och barnaga.
Barn i Sverige har ett väldigt högt värde.

Är det då någon skillnad på barn?
Jag skulle kunna gråta floder över alla de barn som mår dåligt och som lever i ett helvete.
Situationen är dock olika för alla och trots att dessa barn från Marocko i riktig ålder faktiskt är barn, är de det inte längre.
Det slutade de med för många år sedan.
Anledningen att jag tänker så är inte att jag anser dessa barn vara mindre värda på något sätt men de är uppvuxna i en helt annan kultur där ett människovärde inte är detsamma som i Sverige.

Jag älskar barnen över allt annat i hela mitt liv.
Jag hade offrat vad som helst för dem.
I delar av Afrika portar man tvååringar från byar för att de anses vara demoner.
I många asiatiska länder säljer barn sex eller arbetar.
I många arabiska länder gifter man bort flickor under tio år.
Pojkar är inte undantagna.

De marockanska personer som befinner sig i Sverige har tagit sig hit och trots att de i ålder kanske inte är så gamla, finns det ett ordspråk som säger att man inte kan lära gamla hundar att sitta.
Dessa "barn" har fått chansen på boenden, i familjehem och fått all hjälp de om möjligt kan tänkas få samtidigt som de har terroriserat människor.
Var ska gränsen gå?

Jo, det är synd om dem men jag anser att Sverige inte har något vi kan erbjuda eller hjälpa dem med för i mina ögon är det detsamma som missbrukare.
Du kommer inte bli frisk förrän den dag personen själv har bestämt sig för att det räcker.
Dessa marockanska personer bör allihop, återvända till det land de kom ifrån för Sverige kan inte erbjuda dem någonting.
Bara det att vi mjäkar med dem och låter dem kosta offantliga summor med pengar är en katastrof.
Media gör sina försök att få människor att tycka synd om dem men jag tror de flesta ser igenom detta.
Jag tänker istället på den stackars tonåring som blev våldtagen av dem eller de äldre som har blivit rånade och misshandlade.
Dem är det synd om, inte dessa "barn".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/marockanska-barn-utnyttjas-och-tvingas-bega-brott