onsdag 13 september 2017

Stora stygga vargen.

Alla varnar för USA.
Media pratar om Ryssland och det problem de kan ställa till.
Alla är rädda för ryssarna!
Ibland nämns problemen med den lilla men aggressive mannen som anser att han är herre på täppan.
Många gånger undrar jag varför ingen gör någonting.
svt.se

Stephen King, min stora favorit, har en bok som heter Varsel.
Den handlar om en man som genom att ta i hand kan se människors framtid.
Han tar en man i handen och ser att han kommer bli en ny Stalin som startar ett kärnvapenkrig så han väljer att mörda honom. Gjorde han då rätt?

Finns det några jag är rädd för så är det Nordkorea.
Deras människor är hjärntvättade och deras ledare är en despot som tror att han kan lösa alla sina påhittade problem genom ett kärnvapenförsvar. Samtidigt som befolkningen svälter ihjäl.
Samtidigt som han mördar sina egna.
Och, värst av allt, världen tittar på.
Varför tar inte någon tag i problemet?

Om det kommer ett tredje världskrig i framtiden tror jag att det är Nordkorea som startar det och med tanke på de hot som USA nu utsätts för, hade jag inte blivit förvånad.
Problemet är att hela världen hade fått lida för detta.

Jag berättar för mina elever att ingenting på jorden försvinner, det omvandlas, men det försvinner inte. Inom geologin är detta en grundfaktor. Allt finns kvar.
Allt.
Allt fanns här från början men människan har omskapat det.
Ett kärnvapenkrig hade inte gjort att människan försvann från jordens yta för några hade säkert överlevt men det hade skapat oerhörda problem inför framtiden.
Avfallet försvinner inte.
Det enda hans hat kan skapa är början på mänsklighetens historia vilket alla kan se utom han själv.

Jag ställer mig helt oförstående till varför inte någon avslutar det krig som aldrig bör få starta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nordkorea-varnar-usa-infor-omrostning-om-fn-sanktioner