torsdag 21 september 2017

För den late?

Kebnekaise har fått en trappa.
Sherpatrappan har kommit till av vänliga själar som vill göra något bra och jag förstår verkligen tanken. Sedan den byggdes har olyckorna i princip försvunnit.
sr.se

Mitt bekymmer kommer istället till varför?
Om man nu, av någon anledning, måste bestiga ett högt berg, ska man inte göra det "riktigt" då?
För annars kunde man ju rent krasst bara byggt en linbana dit så kunde vem som helst fått åka dit för att säga att "Yes, jag har varit på Kebnekaises topp!"

Enligt mig försvinner meningen med att göra något om du inte kämpar för att ta dig dit.
Jag skulle ju kunna ta mig runt Vasaloppet med en elcykel men det hade känts som fusk.
Likadant kunde jag ju ha lånat en segway, eller varför inte en fyrhjuling, runt Göteborgsvarvet bara för att kunna springa den sista biten och säga att jag har tagit mig runt.

I mina ögon blir detta en form av doping samtidigt som det klart öppnar upp för en hel del människor att besöka detta mål.

Jag har aldrig förstått sådana saker.
Aldrig.
Jag har självklart en lista med saker jag hade velat göra under mitt liv men ingen av punkterna innefattar någonting som är fysiskt ansträngande.
Det skulle ju förstöra hela meningen med det.

  • Jag har alltid velat lära mig hela den svenska kungalängden utantill men trots tappra försök sitter de inte allihop. 
  • Jag vill vara med på en av riksdagens invigningar.
  • Jag vill besöka en massa exotiska platser med stort kulturvärde. En del av listan finns här i bloggen.
  • Jag vill testa alla drinkar i den stora drinkboken. (Ett av de tidigaste målen =) )
  • Jag ville förr bli utrikesminister men inser att det nog hade blivit krig där jag drog fram.
  • Jag vill besöka varenda län i Sverige.
  • Jag strävade länge efter och har idag en komplett samling Stephen King-böcker. De ska nu bara bytas ut till originalböcker från den första svenska upplagan.
  • Jag ville ha en stor familj och det får jag nog räkna det som att jag har nu.
  • Jag vill köra folkrace.
Jag har hunnit med endel men inte alla.
Inser, som vanligt, att jag inte är riktigt som alla andra.

Det är skönt för alla dem som har fått en enklare väg till Kebnekaise och jag tackar å alla skattebetalares vägnar för den minskade sjukvårdskostnaden denna trappa innebär.

http://t.sr.se/2x4x1DQ