tisdag 19 september 2017

Mest terror i öst..

Tacksamheten finner inga gränser!
Färre dör, sammantaget, av terror i världen.
Vi i väst har dock fått fler brott och de i öst färre.
svt.se

Det är självklart så att detta är en tolkningsfråga men förr var det flest terrorbrott i öst och nu är det flest här i väst. Under många år har människor från öst förflyttat sig till väst.
Kan det vara en bidragande orsak?

Jag läste ett reportage om de båda svenska män som var en stor del i terrorhändelserna i Paris och Bryssel. En kom till Sverige 2009 och den andre var född här av föräldrar som invandrat till Sverige.
Den som kom 2009 kom alltså under en tid när det var förhållandevis mycket lättare att komma hit som flykting än vad det är nu.
Mannen, eller barnet är det ju egentligen enligt media, föddes i en tid då det inte fanns några större svårigheter att bli en del av det svenska samhället.
Under åren då han växte upp i Malmö var jag där och festade utan att känna mig otrygg. Drogerna fanns där i vartenda hörn men jag var inte rädd för att gå där.

Att dessa män levde i vårt land under en bra tid gör mig ännu mer rädd.
De som har kommit de sista åren, vad kommer vi få veta om dem inom några år?
Vad är det som kommer hända med dem som befinner sig i Sverige när det inte finns plats, pengar eller arbete till dem?
Ska stora delar av Sverige radikaliseras?
Vad ska vi då göra när de inser att vår demokrati är väldigt skör.
Vad gör vi när de på laglig väg ställer upp som ett valbart parti i Sverige?
Vad gör vi om de vinner?

Det kan ju vara så att sambandet mellan ökad terrorverksamhet, och minskad sådan, inte alls har med människors förflyttning att göra men jag tvivlar.
På något sätt har ett stenålderstänk dragit in över Europa.
Ett tänk som sätter männen överst, mördar homosexuella och sätter kvinnor på undantag.
Män som sätter sitt eget tänk över alla andra och som inte accepterar den fina demokrati vi har.

Jag är glad att många utsatta människor i utvecklingsländer har fått det lättare men jag ser med förskräckelse på den utveckling som bland annat Europa har drabbats av de sista åren.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fler-terrordoda-i-vast-men-farre-i-varlden