lördag 2 september 2017

Inte organiserat..

Debatten om tiggeriet har länge ljudit.
Min åsikt har varit klar från början och jag förändrar inte den; förbjud det.
svt.se

Självklart kan man inte förbjuda fattigdom och det kommer alltid finnas människor som har det sämre ställt. Det hjälper dock inte. Någon gång måste foten sättas ner.
Till alla dem som påstår att tiggeriet i Sverige inte är organiserat finns det två sätt att se på artiklarna.
Antingen har bara en man med samma ursprung som förövarna råkat hamna i Sverige och blivit misshandlad, eller stämmer det som han själv säger.
Han har blivit lurad hit och när han inte längre ville vara en del av spektaklet misshandlades han svårt och lämnades i skogen.
Verkligen friskt.

En tiggare blev misshandlad.
En tiggare som inte ens ville vara i Sverige och om det hade varit förbjudet, hade det inte varit ett problem alls. Problemet är dock att det garanterat är garanterat.

Jag har själv sett hur de fina bilarna kommer och lämnar av dem.
Jag har sett ilskan när alla män i bilen hoppar ut och ger sig på den tiggare som råkat ta just "deras" plats. Jag har hört lögnerna från tiggarna som frågar i affären vad platsen utanför kostar.
Det finns inga regler som de följer i Sverige för de går efter de seder och bruk de hade med sig.
Mannen som hade hunnit först till Eko för att tigga hade dessutom med sig en rullstol.
Uppenbart slog det högt.

När jag var i Indien fick jag veta av dem som bodde där att jag absolut inte skulle skänka en endaste krona till de som inte var krymplingar. De som var skadade fick nämligen inga pengar alls av myndigheterna medan de som bara satt och tiggde var ditresta från andra ställen.
Jag gjorde som han sa.

Johan von Schreeb, som startat läkare utan gränser i Sverige, pekar på samma sak.
Ge inte tiggarna några pengar för det tar bort incitamentet för att börja ett hederligt arbete.
Jag litar på det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vagrade-tigga-och-misshandlades-rattegangen-aterupptas
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tiggarmisshandel-utanfor-vaxjo-ska-nu-upp-i-ratten