söndag 17 september 2017

Kyrkans uppgift.

Kyrkovalet är snart genomfört och i skrivande stund vet jag inte hur det går.
Jag vet dock vad jag önskar av kyrkan.
svt.se

Precis som artikeln visar, vill jag att kyrkan ska arbeta.
För mig är kyrkan en organisation som ska hjälpa de människor som behöver hjälp men det ska vara hjälp till självhjälp. Inget annat.
Kyrkan ska vara den organisation den som är utsatt kan ta sig till.

Däremot är jag helt emot det som händer bland de styrande inom kyrkan.
Idiotin som förhoppningsvis inte längre är aktuell, att korsen plockats bort på sjukhusen för att inte störa andra religioner, är absurd.
Vi som är kristna ska inte skämmas.
Vi ska vara stolta över hur bra den svenska kyrkan är trots en del fadäser.
För fadäser kan alla göra men vi ska vara förlåtande.
Det är det jag tror på.

Att vara religiös eller ingå i en kyrka kan inte innebära att man sätter på skygglappar och tror att man lever i en rosa fluffig värld med rosa elefanter för även om den kyrka vi idag känner till inte längre begår brott, händer det inom andra religioner.

Det finns säkert, någonstans, kristna präster som manar till uppvigling.
Eller inte. Jag har väldigt svårt för att se det hända i Sverige.
Inom andra religioner händer det dock ofta.
Uppmaningar till ett stenålderstänk och jag anser det vara viktigt att media inte mörkar detta.
Lika viktigt som att kyrkan då måste stå upp ännu tydligare.

Jag är kristen till en viss del men anser mig vara en kristen hindu.
Jag tror på reinkarnation och karma.
Jag tror att människor förr eller senare får sitt straff men det är inte upp till mig att utdöma det. Jag tror att jag någon gång igen får träffa de människor jag saknar och jag tror att det finns en anledning till att man tycker väldigt mycket om endel människor direkt.
Det finns på något hemskt sätt en mening med det mesta men oavsett så ska jag leva mitt liv genom att stå för den jag är utan att för den delen klanka ner på andra människor som inte gör andra illa.
Religion är för mig egentligen ett påhitt för att människan ska känna sig tryggare.

För mig blir det då märkligt när det som ska innebära en trygghet, istället skapar hat och förtryck. Skapar grupperingar bland människor och särskiljer människor utifrån sexuell läggning, kön eller etnicitet. I Sverige gör vi inte så och inte längre inom kyrkan.
Kyrkan var inte Guds bästa barn förr men vi har bättrat oss under de 1000 år vi varit i Sverige.
Jag hoppas att alla röstar i kyrkovalet för demokratin är viktig.
Jag har röstat för enligt mig är det en självklarhet.

Vad du än gör, gå och rösta idag!
Stå upp för demokratin och lägg de röster du vill.
Jag röstade på de människor som enligt mig är bra människor.
Människor som behandlar kyrkan med vördnad och som ser till att det ska bli så även i fortsättningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/svetlana-24-gick-fran-tiggare-pa-gatan-till-anstalld-kock