fredag 1 september 2017

Ett farligt ämne.

Skjut lösspringande djur.
I Partille uppmanar man kattägare att märka sina djur för en jägare ska komma till området för att skjuta av de djur som är just lösspringande. Människor blir väldigt upprörda över detta och anser att kommunen ska samarbeta med katthem istället.
Det borde nämligen vara skottpengar på den jägare som går med på detta.
svt.se

Ibland undrar jag hur människor tänker.
Jag skulle beskriva mig som en djurmänniska även om det inte innebär att jag har en massa djur. Jag vet nämligen att vi inte har varken tiden eller orken att ta hand om dem. Att köpa en katt för sommaren och sedan tro att den ska klara sig själv är nämligen djurplågeri enligt mig.
Istället för att själv hjälpa katterna klagar nu människor som gillar katter när kommunen faktiskt tänker göra någonting.

Samtidigt som barn dör i andra länder.
De dör av svält. Barn är inte värda någonting på många platser.
Samtidigt har människor åsikter om lösspringande katter.
De vill inte själv hjälpa dem eller ha katterna men anser att det ska vara samhällets ansvar att se till att de hamnar i ett katthem.
Det låter som ett skämt.

Hur hemskt det än låter så är det ett djur.
En katt.
Om någon bara lämnar ett djur vind för våg, är det till slut geväret som gäller.
Det bör inte vara så svårt att förstå.
Vi kan inte ha lösspringande djur, av någon sort, i vårt land.
Det är nämligen lätt att tänka att någon ska ta hand om den men inte just jag själv.
Det är alltid någon annan som ska göra det.

Tyvärr är det så att när människor inte tar ansvar och beter sig rätt, så måste samhället ta sig in och ta ett beslut. Att skjuta av lösspringande djur, om inte någon organisation tar hand om dem, är den sista utvägen och jag anser att kommunen ska ta den.

I mitt älskade Spanien var detta ett problem förr fast främst med hundar.
Det slutade med att vi barn ofta var rädda för att gå ut då du inte visste om hundarna var aggressiva. Jag tänker ofta, att världen hade varit en helt fantastiskt plats om alla som värderar djur så högt, även hade gjort det med sina medmänniskor.
Barn dör just nu, men ingen bryr sig egentligen.
Det är ju bara barn..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/i-partille-skjuter-man-katter-eller