lördag 23 september 2017

För en bättre framtid.

Vellinge är en föregångskommun.
De har visat var skåpet ska stå och jag tackar för att de har tagit det kliv som jag anser att alla kommuner skulle ha gjort för länge sedan.
Vellinge har förbjudit tiggeri.
svt.se

Detta var uppe som ett förslag i min hemkommun Sölvesborg och när jag röstade med Sverigedemokraterna för att ett förbud skulle införas blev det en hel del tjafs.
- Det är synd om alla de stackars människorna som tigger!
Jag förvånas många gånger över att människor inte funderar lite till.

Rumäniens senator i utrikesfrågor är mitt klara besked till de som säger något.
Det tillsammans med incitamentet att utbilda sig och att skaffa ett arbete försvinner när man tjänar på att tigga.
Senatorn i Rumänien är rom och uppvuxen på gatan.
Han valde dock, istället för att tycka synd om sig själv och den situation han föddes till, att ta tag i sitt liv. Enligt honom tigger människor för att de vägrar räta in sig i ledet men det handlar inte om rasism utan om kulturella problem. Senatorn menar att dessa människor inte vill arbeta, inte vill att deras barn ska gå i skola och att de krav som sätts på dem för att de ska få ersättning inte uppfylls.
Han säger att de väljer att åka till Sverige för att tigga.

Läkare utan gränsers ordförande i Sverige säger samma sak.
Han tycker inte att man ska ge dem som tigger några pengar för de har då ingen anledning till att bryta det mönster de lever i. De måste anpassa sig till samhället för samhället kan inte anpassa sig till dem. För mig är detta glasklart.

Vellinge gör helt rätt.
Tiggeri är inte bra för någon och jag hoppas att förbudet fungerar så att hela Sverige kan införa detta. Det är absurt att svenskar bara ska vänja sig vid vissa saker för att lagar och regler är för långsamma. Det tar för många år innan de vid makten inser bekymren och stoppar dem.
En stor anledning till det är att makten är centraliserad till Stockholm.
Vellinge har sett problemen långt innan storstan reagera.

Jag hoppas på att förbudet kommer gälla sen är det dags att införa det överallt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ikvall-vellinges-fullmaktige-godkanner-tiggeriforbudet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vellinges-tiggeriforbud-overklagas-till-forvaltningsratten