måndag 30 april 2018

Alla andras j*vla ungar..

Det är helt sjukt hur andras barn beter sig!
De fixar alkohol från någon skum typ, tar hemma från sina föräldrar (utan att de märker något!) och sedan åker de till stranden och beter sig illa.
De röker säkert med och just de där föräldrarna, de där som är lite annorlunda på helt fel sätt, deras barn köper säkert knark med.
Det är förkastligt att det har krupit så långt ner i åldrarna och det är hemskt att föräldrarna inte bryr sig! De sitter säkert och pimplar vin själv till någon gammal dänga.
Köra kan de iallafall inte för skulle någon bli dålig så får hellre polisen hämta dem än att föräldrarna själv skulle offra sin lediga tid.
Barnen måste ju ta ett eget ansvar!
svt.se

Tur det är alla andras barn som alltid beter sig illa..

Jag har med en dåres envishet alltid tänkt likadant.
Barn och ungdomar dricker. Har vi tur är det bara alkohol och inget värre.
Jag gjorde så när jag var yngre och mina vänner likaså.
Det var inget konstigt utan det bara var så.

Jag skulle tro att den största skillnaden är attityden till den som faktiskt druckit för mycket.
Vi lämnade aldrig någonsin någon.
Blev någon för full hjälpte man den personen hem, slutade dricka själv och såg till att det blev bra. Nästa gång var det säkert någon annan eller jag själv som var i den sitsen.
Gick det inte att reda ut ringdes föräldrarna.
Jag har fått veta under hela mitt liv att "vad det än är, så kom hem. Vad det än är, så ring så löser vi det tillsammans". Det spelade ingen roll om jag skulle ringa från Jokkmokk eller Helsingör.
Jag vet att de hade hämtat mig direkt och sen hade jag fått ta konsekvenserna av mitt beteende.
Det gick alltid att vara öppen.
Nästan iallafall.
Vissa saker har jag inte erkänt förrän jag blev vuxen.

Som lärare har jag fått frågan om jag kan köpa ut.
Svaret är nej.
Jag har fått frågan om jag vill följa med på fest.
Svaret blev nej.
Att jobba på högstadiet när man är relativt nyutexaminerad och ung leder till många intressanta samtal. Åldersskillnaden är inte så stor. Jag har dock skrattat åt detta många gånger efteråt.

Jag tänker likadant nu som då och säger likadant.
Vad ni än gör, så lämna inte någon.
Se till att de kommer hem.
Föräldrar får hellre hem ett barn som är överförfriskat än liggandes i en svart säck.
Det finns grader i helvetet och de absolut flesta ungdomar kommer någon gång göra misstag.
Det är normalt så låt dem alltid veta att de kan komma hem istället.
Hemma ska vara en fristad oavsett vad som har hänt.
Hemma ska de som alltid stöttar vara.

För tjugo år sedan hade jag förmodligen gömt flaskor och burkar överallt.
Planerna hade varit klara sedan länge och kvällen skulle spenderas på stranden i Hällevik eller på Torsö. Det är nu en väldans massa trevliga minnen även om de garanterat inte räknas som ok eller korrekta idag.

Nu kommer kvällen istället vara lugn.
Barnen ska sova och jag ska gå och lyssna på världens bästa Valborgstalare så har ni inget att göra kan ni ta er ner till Fiskemuseet i Hällevik och lyssna på min chef Fredrik Danielsson!
Han kommer fixa det lika galant som allt annat han gör!

Trevlig Valborg allihop och tänk att det alltid kunde varit värre.
Bara ungdomarna kommer hem så löser det andra sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vanligt-att-tro-att-andras-barn-dricker-alkohol-men-inte-ens-egna-barn