lördag 14 april 2018

Hellre en syndabock än ett eget ansvar.

Om jag planterar ett träd som sedan växer upp till ett stort fint träd, och jämte det byggs ett hus, som trädet under en blåsig natt välter mot.
Vems fel är det då att trädet välte?
Är det mitt fel som planterade trädet?
Husbyggarens?
Affären som sålde trädet till mig?
Det kanske rentav är så att det är moder Sveas fel då marken trädet planterades i var hennes!?
svt.se

Så Zuckerberg skapade en app.
En app som människor frivilligt laddar ner och går med i.
En app som från början har gjort klart att alla bilder du lägger upp kan användas av appen.
Zuckerberg har sedan godkänt att människor får ha reklam där, uttrycka sina egna åsikter och visa sina privata bilder.
Om någon då lägger ut en bild på en maträtt som blev bränd, är det då hans fel?
Eller om en annons som finns där lockar mig till att köpa något som sedan går sönder, är det hans fel, mitt fel eller annonsen och företagets fel?

För mig är det självklart och jag förstår inte varför det är sådant liv.
Ett företag har samlat in fakta.
Ok.
Om du nu inte vill att alla ska veta allt om dig, varför delar du det då på internet?
Varför lägger du upp privata bilder, åsikter och taggar dina vänner?
Är det så svårt att förstå att det kommer att komma rektioner?
Jag tycker inte det.
Jag förstår inte livet alls.

Cambridge Analytica har samlat in uppgifter om användarna.
För mig spelar det ingen roll.
Samla in vad ni vill och sänd mig sedan vilken reklam ni vill för jag kommer aldrig någonsin att tro på vad som helst. Jag är ytterst kräsen med vilken information jag tar till mig och jag läser inte allt som kommer upp, klickar inte på allt som kommer upp och är fullt medveten om knepen som används.

Min uppfattning är att det är varje enskild individs eget ansvar.
Så ryssarna har blandat sig i det amerikanske valet i Sverige!?
Mig veterligen är vi inte så många här som får rösta i Sverige och om människor är så lättpåverkade att de kan styras av någon rysk media, då kanske det verkligen är dags att införa ett prov för att få rösta i våra val.
Låt Zuckerberg vara.
Hans app hjälper massvis med människor ifrån ett ensamt liv på äldre dar, skapar stora kontaktnät för människor som har svårt för att vara sociala på riktigt och är en klippa för att hjälpa alla att hålla kontakten med varandra.

Det är upp till var och en att dela det man anser andra får veta så låt ansvaret ligga hos varje enskild individ.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/zuckerberg-medger-i-forhor-min-personliga-data-spreds-till-cambridge-analytica