torsdag 12 april 2018

Ett litet rött paket..

.. till dem som kommer till Sverige.
Gislaved gjorde slag i saken och började bygga.
Det blev inte femton stugor men likväl. Tanken fanns där men inte pengarna.
Anledningen till byggandet är anhöriginvandringen och jag vänder mig helt emot detta.
Inte det faktum att de bygger stugor och hyr ut, även om jag tycker att detta kunde upphandlats med olika aktörer, utan att man bygger dem i en liten grupp tillsammans.
sr.se

I Sölvesborg har vi haft en diskussion om detta och jag anser att man ska följa lagen även om jag anser att den är fel i detta fallet. Jag tycker att vi ska hjälpa människor men jag anser inte att vi gör det genom att skapa ett minighetto.
Om man flyttar till ett helt nytt land, så bör det mest grundläggande för att få dem till att integrera sig vara att sprida ut dem. Åker jag till Spanien och bara umgås med svenskar kommer jag inte lära mig ett enda ord spanska. Jag måste umgås med spanjorer för att göra det.
Tillsammans med en vilja om att lära sig språket.

Gislaved anser säkert att de har gjort helt rätt och det är klart att man ska försvara sina beslut.
Jag anser dock att de, om de nu måste bygga stugor, skulle göra på ett annat sätt.
Antingen skulle de stå på olika platser i kommunen annars kunde de bett sitt bostadsbolag att göra detta och då skrivit in att det var för alla.
Att bygga enbart för en grupp människor anser jag vara fel då vi inte ska ha olika köer.
Ska vi ha en kö för unga kvinnor och en för ensamstående med då?
Är det så att man väljer att ge socialtjänsten ett visst antal lägenheter/boenden, vilket jag anser vara ett bra alternativ, så ska de ha dem lägenheterna för alla som behöver hjälp.
Det finns pensionärer och äldre som behöver hjälp idag och att sätta dem utanför systemet men hjälpa andra, det är för mig helt fel av många anledningar.

Om jag hade styrt i Sölvesborgs kommun idag, hade jag dock gjort som så många andra kommuner; sagt nej och stopp.
Sitter Stockholmspolitikerna och tar beslut som påverkar hela landet kan de minsann ta och lösa alla bekymren med besluten också. De får helt enkelt leta upp boende i Stockholms innerstad.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6923409
Stugor för anhöriginvandring klara